10 minuutin keskiviikko: irti somesta!

Taas on 10 minuutin keskiviikon -juttusarjan paikka ja ajattelin pureutua tänään sosiaalisen median vaikutukseen, hyvinvoinnin kantilta tosin. Itse en koe olevani riippuvainen sosiaalisesta mediasta, sillä pystyn hyvin olemaan ilman kännykkää montakin tuntia, vaikka myönnän toki, että välillä saatan uppoutua Instagramin maailmaan pitkäksikin ajaksi ennen nukkumaanmenoa. Välillä en edes tajua, että kuinka kauan olen kuvia oikein selaillut sängyssä iltamyöhään töiden jälkeen ja joskus saatan tylsistyneenä mennä Facebookin ja Instagramin välillä useita kertoja päivässä.

Toki näin blogia kirjoittavana etsin myös inspiraatiota sekä ideoita erilaisista kuvista, joka on toisaalta osittain omaa työtä ja ihan kivaakin etsiä inspistä Instagramin upeista kuvista. Kuitenkin. Jos sosiaalinen media koukuttaa liikaa, niin silloin koen, että joku raja on mielestäni vedettävä. Aika usein sitä varmaan selaillaan töiden jälkeen sohvalla istuessa instan tarjontaa ja silloin nukkumaan meno voi hyvinkin viivästyä. Allekirjoittaneelle käy kyllä välillä ihan samalla tavalla, en tosiaan siis arvostele toisten sosiaalisen median käyttäytymistä. Koen silti, että iltaisin olisi muun muassa hyvä keskittyä nukkumaan menemiseen, antaa kehon ja mielen rauhoittua. Voitteko te välillä uppoutua sosiaalisen median syövereihin tajuamatta edes ajankulua? 

Sosiaalinen media on nyt paljon pinnalla, sen hyvien, mutta sen huonojenkin puolien takia. Itse pidän sitä hyvinkin hyvänä asiana, mutta liiallisena nautittuna, siitä todellisuudessa voi tulla riippuvuus. Sen vuoksi ajatukseni olikin päräyttää pieni haaste teille, joka ei vaadi kuin kymmenen minuuttia päivästä. Miltä se kuulostaisi, jos iltaisin, ennen nukkumaan menoa, laittaisitte jo aiemmin kännykän pois ja vaikka lukisitte kirjaa, lehteä tai juttelisitte tyttö -tai poikaystävän kanssa päivän tapahtumia läpi? Itse kun viikot asun yksin, voin toki kissalleni jutella niitä näitä, mutta ei häntäkään kauaa kiinnosta enää tarinani muutaman minuutin jälkeen, joten päätin sosiaalisen mediaan käytetyn ajan hyödyntää lukemalla tai mennä aikaisemmin nukkumaan. Nukkuminen on vaan niin ♥

Tätä kirjoittaessani tajusin, että aika usein myös aamuisin herätyskellon soidessa otan kännykkäni käteen ja käyn Instagramin sekä Facebookin läpi. Tämä tapa on syntynyt vain siitä, että olen yrittänyt jollain tavalla pitää itseäni hereillä, kun vielä makoilen sängyssä ja tappelen itseni kanssa, siitä pääsenkö ylös vai en. Voi että, tämä tapa pitäisi varmaan heti nyt lopettaa ja tämän 10 minuutin säännön voi hyvin ottaa käyttöön jo siis aamuisin. Kuinka kiva olisi aamuisin herätä rauhassa, juoda kahvia ja pikkuhiljaa herätä uuteen päivään uusin ajatuksin ja olla hetki omien mietintöjen kanssa? Kuinka moni teistä avaa jo sosiaalisen median heti herättyään?

Miksi haluan aloittaa tämän haasteen, vaikka koen, etten en ole koukussa sosiaaliseen mediaan? Mietin, että ehkä tämän haasteen vuoksi tuon pienen hetken päivästä voisi käyttää vaikka lukemiseen tai muihin omiin mielekkäisiin touhuihin, kuin sosiaalisen median selailuun. Tutkimusten mukaan myös kirkkaan ruudun valo ei helpota unensaantia, vaan unen saanti saattaa huonontua. Ja kun lepo on kaiken A ja O, niin siksi koen haasteen olevan jonkin verran tärkeä, ainakin itselleni!

Ja siis nyt. Minä ainakin otan 10 minuutin haasteen vastaan ja pyrin vähentämään tällä viikolla joka päivä 10 minuuttia sosiaaliseen mediaan menevää aikaa. Kuka muu on mukana?

Kuvat ja editointi: Anna Nääppä

Mitä mieltä olette, että voiko 10 minuutin some-ajan vähentämisestä päivässä olla jotain hyötyä?

Essi

 

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: UUDEN VUODEN LUPAUKSIA!

 

 ♥ TÄÄLLÄ VOIT SEURATA MINUA ♥

  INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN // KOTISIVUT

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta