10 minuutin keskiviikko: tajunnan räjäyttävä maastavetotreeni

Huh huh, tein todella hyvän treenin viikonloppuna, jota ehdottomasti kantsii kokeilla! Nyt näin 10 minuutin keskiviikon -juttusarjassa on siis tarjolla älyttömän hyvä maastavetotreeni, joka on siis ihan superliike koko kropalle. Maastaveto on moninivelliike, jonka ansiosta koko kroppa työskentelee maastavetoa tehdessä ja tässä treenissä hengästyt varppina. Jes, eiköhän mennä itse treeniin! 

Muista lämmitellä ensin maastavedon aloittamista kroppasi kunnolla ja tee muutamia kevyempiä sarjoja ensin todellista treeniä. Valitse painot noin 65 – 75%:a maksimipainoistasi. Älä ahmi liikaa painoja, sillä sarjojen noustessa, liialliset painot voivat olla este treenin tekemiselle ja et ehdi enää treeniä tehdessä painoja muuttamaan. Idea meinaan piileekin siinä, että palautusaika sen kun vain lyhenee ja lyhenee. 

Tajunnan räjäyttävä maastavetotreeni:

Treeni toteutetaan toistotikapuuna, eli tarkoitus on lähteä yhdestä toistomäärästä ja toistomäärät nousevat joka alkavalla minuutilla. Treeni jatkuu niin kauan, kunnes tulee 10 toistoa ja 10 minuuttia täyteen. Treenin alussa yhden tai kolmenkin toistot vaikuttavat helpolta, mutta mitä pidemmälle pääset toistomäärissä, myös lepoaika lyhenee koko ajan. Painot eivät muutu treenin aikana ollenkaan, eli laita maastavetotankoon jo alkuun itsellesi sopivat painot. Tämä voi kuulostaa nyt oudolta, mutta treeniä tehdessä huomaat hetken päästä, että miksi.

Käytännössä se menee näin: 

yksi toisto

pieni lepo (mitä minuutista on jäljellä)

kaksi toistoa

pieni lepo (mitä minuutista on jäljellä)

kolme toistoa

pieni lepo (mitä minuutista on jäljellä)

neljä toistoa..

.. ja jatkuu siihen asti kun 10 toistoa on täynnä.

Toistotikapuu -treeni on loistava tapa kehittää hapenottokykyä, kasvattaa lihasmassaa sekä harjoittaa lihaskestävyyttä. Yhteensä teet siis 55 toistoa tässä treenissä, joten saat olla ylpeä itsestäsi, mikäli taistelet treenin loppuun. 

Itse tein tämän maastavetoharjoituksen treenini alkuun eli voit hyvin yhdistää tämän omaan kuntosalitreeniisi ja koittaa vähän muuta treeniohjelmasi ulkopuolelta. Ei muuta kuin ajastin valmiiksi ja nappaa tangosta kiinni, let’s go! 

Oikein kivaa keskiviikkoa kaikille!

Essi

 

LUE MYÖS: SATASEN TREENI

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: SOHVATREENILLÄ TIMMIIN KUNTOON

SEURAA MINUA

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta