Sohvatreenillä timmiin kuntoon!

Ulkona on kylmä ja pimeä, eikä tee mieli oikein lähteä työpäivän jälkeen enää ulos? Tämä on usein näin pimeään aikaan mun fiilis, mutta silti tiedän, että liikunta auttaa. Kotonakin on mahdollista tehdä kunnon treenejä, vaikka ei mitään painoja tai kahvakuulia omistaisikaan, sillä sohva ja oma kehonpaino riittää vallan mainiosti. Nyt uuden viikon kunniaksi innostan teitä kokeilemaan sohvatreeniä, eikä tarvitse välittää, vaikka ulkona olisikin kylmä ja pimeä! Eiköhän mennä treenin pariin!

Tarkoitus on tehdä viittä liikettä yhteen putkeen, aina kymmenen toistoa ja tee niin monta kierrosta kuin jaksat. Muista kuitenkin ennen treeniä lämmitellä ja herätellä lihakset kunnolla. Kun kroppa on lämmin, olet valmis sohvatreeniin! Tsemppaava musa ja mukavat treenivaatteet päälle, niin saat varppina hyvän ja hikisen sohvatreenin aikaiseksi.

Liikkeet ovat:

Punnerrus x 10

Laita kädet sohvan reunoille ja suunnilleen noin rinnan kohdalle. Voit myös halutessasi tehdä punnerruksen niin, että laita jalat sohvalle ja tuo kädet maahan. Molemmissa liikkeissä on tärkeää, että pitää kunnon keskivartalotuen ja keskittyy kunnolla liikkeen tekemiseen.

Kyykky x 10

Kyykyt, ne tottakai on tässä treenissä mukana. Mene seisten lähelle sohvaa ja aina kyykätessä takapuoli saa osua sohvan reunaan tai voit jopa istahtaa kunnolla aina sohvalle. Halutessasi voit laittaa kuminauhan polvien yläpuolelle tuomaan lisähaastetta tai tehdä yhden jalan kyykyn

Ojentajadipit x 10

Tällä liikkeellä saadaan yläkroppaan liikettä. Laita kämmenet sohvan reunalle, jalat suoriksi ja lähde laskeutumaan pitkin sohvan reunaa. Ylös tullessa suorista kunnolla kädet. 

Vatsat

Mene lattialle selinmakuulle ja laita jalat sohvalle, niin että ne ovat n. 90 asteen kulmassa. Lähde tekemään vatsalihaksia, eli lähde liuuttamaan käsiä polvia kohti reisissä kiinni ja pidä ylhäällä pieni pito. Perinteinen vatsarutistus siis kyseessä, mutta jalat on vaan ylhäällä. 

Bulgarialainen kyykky x 10 (per puoli)

Ai ai ai, tämä viimeinen liike on niin superi ja ihan mielettömän tehokas! Vie toinen jalka sohvan reunalle ja tuo toinen jalka mahdollisimman pitkälle. Tärkeää on, että viet riittävän kauas toisen, työtä tekevän jalan. Tässäkin, pidä hyvä keskivartalotuki ja lähde laskemaan lantiota, jolloin polvi melkein osuu maahan. Nouse ylös ja toista liike.

Kuvat ja editointi: Anna Nääppä

ps. voit tehdä tämän treenin telkkaria katsellessa ja jokaisen tauon aikana teet ainakin yhden kierroksen, tai niin monta kuin ehdit. Huh, varmasti tuntuu lihaksissa ne toistomäärät, mitä ehtii vaikkapa tunnin ohjelman aikana tekemään!

Oikein paljon tsemppiä uuteen viikkoon!

Essi

 

 

LUE MYÖS: SUPERTEHOKAS ULKOTREENI

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: PIRISTYSTÄ PIMEÄÄN AIKAAN!

 

SEURAA MINUA

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

4 vastausta artikkeliin “Sohvatreenillä timmiin kuntoon!”

  1. Kuvat liikkeistä olisi ollut kiva. nyt ei ihan nuo sohvamakoilukuvat vastanneet kirjoitusta vaikka hyvää tarkoitit. sohvatreeni on parhaita hyötytaukoliikuntaa itsekin teen rutistuksia kiertoja ym istuen. ja kyykyt ylös alas ja vuorikiipeilijä vatsoille toimii myös.

    • Moikka! Sohvatreenit on parhaita ja muutenkin kotona saa tehtyä erittäin hyvän treenin. Kiva, että säkin olet sohvatreeneihin ihastunut, jatka samaan malliin 🙂

  2. Kiva juttu. Nyt pimeän aikaan ulos ja liikkumaan lähteminen töiden jälkeen on todellakin ison kynnyksen takana.. Ja taas tosi upeat kuvat. 🙂

    • Eikö olekin, miksi se on aina yhtä vaikeaa näin marraskuussa? Onneksi ollaan menossa jo valoisampaan päin ja itse toivon vähän edes lunta, että tulisi valoisampaa 🙂

      Kiitos kivasta kommentista <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta