10 minuutin keskiviikko: päivän rauhoittumishetket

Ajoin eilen töiden jälkeen ystäväni luota ja päässäni koko ajan pyöri, että pitää tehdä vielä vaikka ja mitä ennen kuin pääsen nukkumaan. Nolottaa, kun viimeisestä blogipostauksestakin on jo monta päivää, enkä juurikaan ole konetta ehtinyt avata viikonlopun aikana ja edes sen jälkeen. Ja ajaltelkaa, että ei edes eilen tapaamani koiranpentu Vertti saanut loppuillaksi työasioita pois mielestä, vaikkakin siksi hetkeksi unohdin kiireet, kun sain paijata kahdeksan viikkoista ihanaa karvanaamaa ja jutella ystäväni kanssa. Ihanaa terapiaa! Kuitenkin loppuillan ajattelin koko ajan sitä, että mitä loppuviikolla on tehtävänä ja mitä menoja olen sopinut, missä vaiheessa ehdin tekemään kaiken? Joka viikko tuntuu olevan sama juttu, yhtä kiire kaikkialle ja mietin sitä, että miten päädyin tilanteeseen, jossa tuntuu siltä kuin omaa aikaa ei enää olisi, vaan aina takaraivossa jyskyttää jokin deadline? En halua valittaa ollenkaan, siitä ei ole kysymys, mutta jotain keinoja kai sitä on tehtävä, jotta saa työkiireet mielestä pois ja rennomman fiiliksen. Tunteeko joku samalla tavalla, että mielessä pyörii liian paljon asioita, jotka vaikuttavat jo negatiivisesti elämänlaatuun? Onneksi aina voi muuttaa asioita ja auttaa itseään jaksamaan paremmin.

Minulla oli kahdeksan viikon ajan myöhäiset iltatreenit, jota ennen tavaksi tuli ottaa tunnin torkut. Ai että, päiväunet teki työpäivän jälkeen niin hyvää ja olo oli todella fressi sekä pirteä, kun piti treeneihin lähteä. Oikeasti alkuun otin päiväunet ihan vaan sen vuoksi, että jaksaisin ylipäätään treenata illalla, sillä normaalisti illalla treenatessa en saa itsestäni niin paljon irti ja sitä riittävää puhtia ei useinkaan iltaisin löydy. Tajusin, että pieni hetki omaa aikaa joka päivä on niin ihanaa ja itselleni pakollista, sillä muuten sitä vaan painaa menemään tukka putkella. Päätin, että töiden jälkeen on hetki pakko rentoutua, ennen kuin työt tai muut menot kutsuvat. Työt on muutenkin helppo aloittaa, kun on latautunut hetken ja antanut omaa aikaa itselle. Haluan jakaa omat vinkkini siihen, että miten ottaa sitä omaa aikaa ja rauhoittua, vaikkakin sen 10 minuutin ajan päivässä. 

 

10 minuutin rauhoittumishetket

Laita asuntoon kynttilöitä ja nauti tekemättömyydestä. Ota sohvalla pikaiset 10 minuutin torkut.

Lue hetki kirjaa taikka lehteä ja laita kännykkä äänettömälle. Älä näprää kännykkää, vaan keskity johonkin muuhun kivaan.

Keitä kahvia tai teetä, ota omaa aikaa. Laita vaikka rauhallista musiikkia soimaan ja vaan keskity itseesi.

Käy kuumassa suihkussa, se rauhoittaa aina. 

Tee pikainen 10 minuutin joogaharjoitus tai nopea kotitreeni, josta saat virtaa loppupäivälle. 

Väritä 10 minuuttia aikuisten värikirjaa, anna näin käsille tehtävää ja keskity muuhun kuin kiireisiin ja töihin. 

 

Itse rentoudun, kun istun kylpyhuoneen lattialla lattialämmityksen ollessa päällä ja silitän kissaani tai koiraani. Kuulostaa ehkä vähän oudolle, mutta se on niin rentouttavaa, kun näkee sen, miten eläimet nauttivat sataprosenttisesta huomiosta ja läsnäolosta. Myös itselleni sopii kuuma suihku, sillä useasti suihkun jälkeen koen olevani paljon tehokkaampi ja saan aikaan enemmän. Mikä mahtaa siinäkin olla, mutta toimii itselläni varsin hyvin. Välillä itsekin näprään liian paljon kännykkää, jonka vuoksi vien sen makkariin, jotta sitä ei tulisi niin paljon vietettyä aikaa somemaailmassa. Koittakaa, että mitkä pienet asiat vaikuttavat teille ja millä tavalla te saatte rennon fiiliksen työpäivän jälkeen. 

 

Muistakaa rentoutua edes kymmeneksi minuutiksi päivän aikana ja ottaa aikaa itsellenne. Jakakaa ihmeessä myös omat tapanne, että miten te otatte omaa aikaa työpäivän tai rankan viikon jälkeen?

Ihania rauhoittumishetkiä!

Essi

 

 

LUE MYÖS: 

Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

Mitä on hyvinvointi?

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

2 vastausta artikkeliin “10 minuutin keskiviikko: päivän rauhoittumishetket”

  1. Tosi hyviä vinkkejä, monesti arjen kiireessä unohtuu se rauhoittamisen merkitys ihan kokonaan. Eläimet on kyllä hyviä rauhoittajia tai just tuo lehden tai kirjan lukeminen toimii itellä. Puhelinta pitäis laittaa aina vaan enemmän äänettömälle ja pois käsien ulottuvilta, kun siihen tarttuu niin helposti. 😀

    • Jee, kiva että olet sitä mieltä 🙂 Ja on ihan totta, että arjessa se oma aika ja hetken rauhoittuminen vaan unohtuu, mutta nyt itse ainakin skarppaan ja pyrin ottamaan joka päivä pienen rauhoittumishetken. Eläimet ovat vaan niin ihana ja hyvä tapa rentoutua, kun he vielä niin nauttivat siitä huomiosta.

      Laitoin eilen illalla jo kännykän pois näkyviltä, jotta sitä ei tulisi niin paljon näprättyä. Toimi hyvin kyllä 🙂

      Kiva kun kommentoit ja ihanaa loppuviikkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta