Mitä olisin tehnyt toisin aloittaessani kuntosaliharrastuksen?

 

Muistan kun aloitin kuntosaliharrastuksen, en oikein tiennyt mitä siellä olisin tehnyt ja kiertelin salilla hieman päämäärättömästi tekemässä vain itselleni suht tuttuja liikkeitä, joskin nekin taisivat mennä hieman väärin. Onneksi loppujen lopuksi pyysin kuntosalilta treeniohjelmaa ja sain liikkeisiin opastustakin, joka oli enemmän kuin hyvä juttu. Uskalsin kokeilla ohjauksen vuoksi eri liikkeitä ja tajusin, ettei sitä kaikkea voi heti osata. Jos nyt saisin muuttaa sitä aikaa kun aloitin kuntosaliharrastuksen, niin olisin muutamia asioita heti korjannut omassa tekemisessä. Listaltani löytyy myös muita kuin pelkkään treeniin liittyviä asioita, sillä itselläni koko kokonaisuus vaati korjausta.

1. Muista syödä kunnolla

Minulla taisi olla sama päähänpinttymä, kuin monella muullakin saattaa olla, eli mitä vähemmän syö, niin sitä paremmin laihtuu. Tämä on kuitenkin täyttä puppua ja ruoka on tosiasiassa hyvä ystävä kuin vihollinen, ja ruokaa on turha pelätä. Lisää siis lautaselle terveellistä ja puhdasta ruokaa riittävästi, jotta kehityt sekä jaksat treenata. Liian vähäinen energiansaanti aiheuttaa sen, että olet jatkuvasti väsynyt, intoa treeneihin ei ole eikä treenitkään kunnolla kulje. Lappaa siis ruokaa kunnolla lautaselle ja huomaa kuinka sarjapainot vaan nousevat! Huomaat myös pitkällä aikavälillä sen, kuinka ruoasta on apua kehonkoostumuksenkin suhteen.

2. Älä pelkää lihasten kasvua

Muistan, kun pelkäsin ihan hirveästi lihasten kasvua ja luulin että jo parilla treenikerralla lihaksistani tulee liian isot. Tämän vuoksi en kuntosalilla tehnyt itselleni sopivilla sarjapainoilla, vaan tein aivan liian pienillä painoilla, tavallaan varmistaakseni sen, ettei lihakseni kasva liikaa. Tämäkin on täyttä puppua. Lihakset eivät tuosta noin vaan kasva, kun oikeasti sen eteen on tehtävä paljon töitä. Jos lihasten kasvun pelossa valitsette hieman pienemmät painot, niin tästä lähtien voitte valita vaan rohkeasti itsellenne sopivat sarjapainot, treenata täysillä ja luukuttaa ennätyksiä.

3. Tein salilla sitä sun tätä

Koska kuntosaliharrastus oli täysin vieras asia mulle, niin en oikein osannut tehdä juuri mitään. Haahuilin siellä täysin päämäärättömästi ja uskalsin tehdä vain liikkeitä, jotka olivat vähän edes tuttuja tai ylipäätään mennä laitteisiin, jotka oli vapaana. Joskus kuntosalilla käynti tarkoitti mulle vain juoksumatolla kävelemistä, kun en oikein tiennyt mitä salilla voisi tehdä. Pyytäkää siis apua ja ohjeistusta, jotta voitte jo alkuun oppia ja kehittyä kuntosaliharjoittelussa. Kaikkea ei tietenkään voi heti oppia ja kokeilemalla vain löydät itsellesi sopivat treenit ja liikkeet. Myös apua pyytämällä  saat hyvän kuntosaliohjelman ja siihen ohjeet, jota on helppo noudattaa ja tiedät aina salille tullessa, että mitä on vuorossa. Kehitystä ei tapahdu sillä, että salilla kiertelee ja tekee vähän sitä sun tätä. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan kunnon treeniä, mutta myös kunnollinen kuntosaliohjelma ja plussana siinä on, jos ohjelmassa on juuri sinun tavoitteet otettu huomioon.

4. Älä treenaa liian monimutkaisesti

Kuntosalitreenissä voi käyttää erilaisia erikoistekniikoita tai treenata monijakoisella kuntosaliohjelmalla. Kuitenkin itse olen sitä mieltä, että alkuun riittää vallan mainiosti kuntosalitreenit, ilman mitään erikoistekniikoita tai monijakoisia kuntosaliohjelmia. Panosta mieluiten siihen treenin laatuun ja treenaa alkuun vaikka ihan 1-jakoisella ohjelmalla, jolla oikeasti saa hyvin kehitystä aikaiseksi. Mikäli treenipäiviä tulee viikkoon kolme tai yli, voi siirtyä tekemään 2-jakoista ohjelmaa. Kun treenejä on useita takana ja liikkeet sekä niiden tekniikat kunnolla hallussa, niin sitten suosittelen vasta tutustumaan erilaisiin erikoistekniikoihin sekä jakauttamaan treeniä enemmän.

Itse silloin aloittaessani en edes tiennyt mitä eristävät tai moninivelliikkeet tarkoittivat, joten en todellakaan ymmärtänyt netistä ohjelmia katsoessani, että 4-jakoinen ohjelma ei ole itselleni sopiva, eikä se palvellut ollenkaan omaa tavoitettani. Onneksi sain apua ja löysin itselleni sopivan 1-jakoisen ohjelman, jolla onnistuin saamaan tuloksia aikaiseksi, ihan perinteisellä treenillä vieläpä, ilman niitä triplasarjoja. Nyt kuitenkin tilanne on toinen, erikoistekniikat ovat vahvasti käytössä omassa kuntosaliharjoittelussa, mutta vuosiakin on jo takana useita. Yksinkertaisuus siis kunniaan, eikä hifistelystä aina ole hyötyä.

5. Kun kyllästyttää, kokeile uutta

Tämän ohjeen mukaan menen itseasiassa tällä hetkellä ja tässä elämäntilanteessa. En voisi sanoa, että olen kuntosaliharrastukseen kyllästynyt, mutta uuden treenin kokeilu tai uusi harrastus piristää kyllä kummasti. Itse on sitä mieltä, että kehitystäkin tapahtuu, kun johonkin liikuntamuotoon syntyy tietynlainen intohimo, tai ainakin suuri inspiraatio ja motivaatio. Joskus kehitys voi läsähtää, jos kuntosalille lähtiessä ahdistaa, eikä treenit tunnu oikein kulkevan. Kun kuntosaliharrastus ei kiinnosta, niin ei treeneistäkään saa välttämättä kehitykselle sopivaa ärsykettä irti, joten pieni tauko tekee silloin hyvää. Suosittelenkin lähtemään kokeilemaan jotain ihan uutta, jos vaikka ryhmäliikuntatunnit, sulkapallo tai muu liikuntamuoto olisikin enemmän sua varten. Kehityt yllättävästi silloin, kun tykkäät harrastaa sitä mikä tuntuu kivalta.

6. Älä rajoita liikaa herkkuja

Olen joskus ollut erittäin tiukalla dieetillä, jolloin samaan aikaan vielä opettelin syömään oikein. Tämä yhdistelmä ei ainakaan mun mielestä ole sopiva kenellekään, sillä elämäntavan muutos sekä liian tiukka dieetti ei yleensä tuota haluttua tulosta, kuin vaan sen hetken ajaksi. Jos rajoittaa liikaa itseltään herkkuja ja/tai syö muutenkin liian vähän, on ajatus syömisestä väärä, jolloin ruoan lisääminen jatkossa voi tuntua liian isolta tai jopa vaikealta asialta. Ei siis opita ylipäätään sitä, että terveellistä ruokaa voi syödä oikeastikin paljon, johon mahtuu myös silloiset herkuttelut. Lisäksi herkkujen rajoittaminen aiheuttaa dieetin päätyttyä mahdollisesti siihen, että herkkuja syödään sitten päivittäin ja kuitenkin liikaa sillä mentaliteetillä, että nyt kun dieetti on ohi, niin nyt saan tehdä mitä haluan. Tärkeintä olisi oppia muuttamaan pysyvästi niitä elämäntapoja ja siinä sivussa syömään kaikkea kohtuudella. Itse sen vuoksi noudatan 80/20 -sääntöä, joka toimii mun mielestä todella hyvin. Viikossa syön terveellistä, ravintorikasta ja puhdasta ruokaa 80 %:a ajasta ja loput 20%:n osalta mulla on joustoa ruokavaliossa nautiskella herkkuja tai syödä vähemmän ei niin ravinnerikasta ruokaa. Muista, että suklaapala siellä sun täällä ei tosiasiassa aiheuta mitään painonpudotuksellisesti ongelmia tai takapakkia oman tavoitteen saavuttamiseksi. Kohtuu kaikessa on aika hyvä motto, joka kantsii pitää mielessä.

7. Muutos vie aikaa

Muutoksille on annettava aikaa, sillä ne ei hetkessä tapahdu. On syytä olla kärsivällinen ja pitkäjänteisesti tehdä työtä oman unelmien tai tavoitteiden saavuttamiseksi. Moni haluaisi laihtua nopeasti, ja joskus voidaan syödä liian vähän ja harrastaa liikuntaa jopa liikaa sen takia. Muistan kun aloitin elämäntaparemontin, niin luulin että mitä enemmän liikun ja mitä vähemmän söin, niin sen parempi. Ja kuinka metsään meninkään asian kanssa, huoh! Koska laihtuminen tai lihasten kasvattaminen on hidasta puuhaa, niin on se lopulta kuitenkin ihanan palkitsevaa, kun antaa siihen itselleen aikaa ja luottaa annettuihin ohjeisiin ja omaan toimintaan. Nappaa ennen ja jälkeen kuvat, jotta näet oman muutoksesi. Voit hyvin ottaa projektisi välillä myös kuvia, ja saat siitä lisää motivaatiota jatkaa työn tekemistä. Omalle muutokselle tulee meinaan sokeaksi, joten ei muuta kuin kuvia nappaamaan.

 

Kuinka moni voi samaistua mun virheisiin?

Tsemppiä kuntosaliharrastuksen aloitukseen!

Essi

 

LUE MYÖS:

Timmiin kuntoon yhdellä liikkeellä

Mitä jos paino ei putoa ja tuloksia ei synny?

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta