Mistä motivaatiota syksylle?

Istuin sit tietty johonkin purkan päälle heti, heh! 

 

Syksy on saapunut ja vielä ainakin aurinko on ihanasti paistanut, jee jee! Olen itse sellainen ihminen, joka saa aikaan paljon enemmän aurinkoisena päivänä ja myös yritän silloin nauttia mahdollisimman paljon ulkoilmasta. Nyt viime viikonloppuna kun oli ihan mieletön keli, niin lähdimme Nuuksioon kävelemään ja otimme kahvia mukaan sekä teimme eväätkin. Hei mitä hitsiä, eväät maistuu niin paljon paremmalta ulkona. Miten olinkaan unohtanut tämän? Sovimme poikaystäväni kanssa, että nyt menemme enemmän ulkoilemaan muualle kuin vain lähialuiden metsiin, ja sillä saa myös monta kärpästä samalla iskulla, kun koirakin nauttii metsässä enemmän kuin pelkistä hihnalenkeistä ja itse saamme tutkia uusia paikkoja sekä nauttia ulkona olemisesta.

Nyt kun syksy on alkanut, niin sen huomaa heti kyllä pimeistä illoista ja kirpsakoista aamuista. Yksi päivä oikein havahduin siihen, että miten olikaan niin pimeää jo aika alkuillasta. Tuntuu, että elän vieläkin jollain tasolla kesäaikaa, kun kesällä sai nauttia valoisuudesta koko ajan ja nyt pimeä tulee jo melkein heti kun saavun kotiin. Sen vuoksi ehkä tykkäänkin eniten kesästä, kun on aina niin ihanan valoisaa ja se onkin lemppariasia kesässä, mutta onneksi syksyssäkin on hyvät puolensa. Syksyllä liikunnan into on joko nollissa tai motivaatio on ihan huipussaan, tai ainakin olen niin huomannut omista asiakkaista sekä ystävien kertomusten perusteella. Nyt kesän juoksushortseja käyttäneenä voin kyllä ihan itsekin tunnustaa, että pitkien trikoiden ylle laittaminen oli jonkin verran haasteellista ja tuntui siltä, ettei yhtään tekisi mieli lenkille mennä, heh! Ei meinaan lenkki meinannut kulkea ollenkaan, mutta tiedä sitten, että oliko syy ne hitsin trikoot vai vaan muuten huono juoksupäivä. Se on jännä, miten noinkin pienet asiat voi omaan motivaatioon vaikuttaa. Mutta hei, tässä on vinkkejä siihen, että miten saada lisättyä motivaatiota näin syksyn aikaan.

 

1. Mene ulos

Lähde ulos vielä kun on valoisaa ja nauti ulkoillessa siitä, kuinka kaunis luonto on. Myös ilman raikkaus on suuri plussa, varsinkin juoksulenkeillä taikka reippailla kävelylenkeillä, joten hengitä keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Syksyssä on siis monta hyvää asiaa treenien kannalta, kun unikin tulee illalla helpommin, jos on ulkoillut raikkaassa ilmassa.

 

2. Nauti ulkotreeneistä

Miksi turhaan masistella syksyn tuloa ja lopettaa lempparit ulkotreenit kokonaan vain siksi, että ulkona on kylmä ja pimeää? Ajattele asiaa positiivisesti ja tee ulkotreenejä säästä huolimatta, sillä ulkona voi yhtä hyvin tehdä kehonpaino- ja/tai aerobisia harjoituksia satoi tai paistoi. Ja jos saat motivaatiota treenivaatteista, niin tässä on tilaisuus panostaa kunnollisiin ulkovaatteisiin sekä samalla saada uutta piristystä treeneihin.

 

3. Haasta ystäväsi

Haasta ystäväsi ja siinä samalla myös itsesi, että liikutte tietyn verran viikossa. Kun liikutte yhdessä, niin sitä helpommin sitä on lähdettävä liikkumaan, olisi sitten valoisaa, pimeää tai salilla tiettyyn aikaan ruuhkaa. Sopikaa jo valmiiksi seuraavan viikon treenit ja yrittäkää pitää niistä kiinni. Yhdessä on paljon mukavampaa ja samalla tsemppaatte toisianne jaksamaan.

 

4. Aloita uusi harrastus

Uuden harrastuksen aloittaminen yleensä tuo uutta motivaatiota. Jos tykkäät lihasvoimaharjoittelusta ja kuntosalitreenit vaan tökkivät, niin ilmoittaudu esimerkiksi crossfit -tunneille tai valitse jokin ihan muu laji. Itsekin nyt kolme viikkoa olen uutta lajia harrastanut ja motivaatio sen suhteen on ihan huikea. Vaikka kuntosalitreenit ovatkin niin mun juttu ja en usko siihen ikinä kyllästyväni, mutta kyllä tauko ja pieni muutos tekee aina ihmeitä. 

 

5. Hyödynnä urheiluhalleja

Jos tykkäät treenailla vain kesäisin ulkona, mutta pimeän tullen sisätilat houkuttelevat enemmän, niin sehän on ihan ok kuule. Itse talvisin käyn paljon Turussa Kupittaan urheiluhallissa, jossa on mukava juosta ilman että pelkää koko ajan kaatuvansa lumen vuoksi tai muutenkin on kivempi treenailla, kun hallissa on sopiva valaistus ja kivat lämpöasteet. Urheiluhalleista löytyy yleisesti myös muutama erilainen kuntosalilaite, soutulaite sekä kuntopyöriä, ja siis usein ihan kunnon kuntosalikin. Hyödynnä kaupungin urheiluhalleja ja nauti treeneistä lämpimässä.

 

6. Valitse jokin treeniohjelma

Jos tuntuu, että mikään ei nyt auta motivaation keräämiseen, niin etsi jokin hyvä ruokavalio/treeniohjelma, jossa olisi vaikka tsemppaava Facebook -keskusteluryhmä, josta saisit lisäpuhtia treenaamiseen. Erilaisia kehonpainotreenejä tai vahva -valmennusta, on nyt niin paljon myynnissä (ja siis internet on niitä ihan pullollaan), ja osa on oikeasti tosi hyviä. Ehkä erilainen valmennusmuoto ja uudenlaiset treenit virittää lisää motivaatiota.

 

Toivottavasti vinkeistä oli apua ja kerro hei ihmeessä omat kikkasi siihen, miten selviät syksyn ja talven yli. Luen niitä mielelläni 🙂

Leppoisaa tiistaita!

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Elämäntapamuutoksen TOP3 vinkit

Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

2 vastausta artikkeliin “Mistä motivaatiota syksylle?”

  1. Hyviä vinkkejä kaikki! Itselleni tärkeintä treenaamisessa on säännöllisyys – kun on etukäteen päättänyt, että liikkuu 4-6 kertaa viikossa, ei treeneistä tule lipsuttua. Mutta myönnettäköön, että toisinaan tulee myös viikkoja, jolloin treeneihin lähteminen tuntuu tahmeammalta.

    Aloitin tänä syksynä dancehallin kaverin kanssa, sillä olen jo pitkään halunnut aloittaa kyseisen tanssilajin. Tanssitunnit ovat kyllä superhauska tapa hikoilla! Ja mikä parasta, pyöräilemme tanssitunneille samaa matkaa.

    Kirpeät aamut ovat kyllä parasta, mitä tiedän. Kävin viime viikolla juoksemassa aikaisin aamulla ennen töitä ja se tuntui superihanalta! Pitäisi herätä useammin heti aamusta lenkille. Ja toisaalta lenkillä voi käydä hyvin myöhään illallakin, kun ulkona on jo pimeää – eilen juoksimme poikakaverin kanssa auringonlaskun aikaan, mikä oli todella rentouttavaa. ♡

  2. Kiitos <3 Ja olen samaa mieltä, aina kirjaan kalenteriin seuraavan viikon treenit, jotta osaan aikatauluttaa siihen aikaa. Muuten voi olla hankalaa löytää aikaa ja loppuviikolla huomaa, että treenit on tekemättä. Suunnitelmallisuus on mun mielestä kaiken a ja o 🙂 

    Voi vitsit, pitääkin kurkata tuo dancehall, että minkälaista se oikein on, jos vaikka menisin koklaamaan 🙂 Kiva, että olet löytänyt uuden harrastuksen ja vieläpä voit käydä kaverin kanssa. Ihan parasta! 

    Tuo aamutreenaaminen on niin kadehdittavaa! Itse en herää aamuisin kovin helposti ja siitä syystä ”aamutreenini” alkaa vasta klo 11-12 🙂 Mutta onhan syksyn ilma ihana ulkotreeneille ja ne auringolaskut, aah <3

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta