Miten laihtua pari kiloa? Ota tästä niksit käyttöön!

miten laihtua muutama kilo

miten laihtua muutama kilo

 

Kesä alkaa olla ohi sekä syksy on tuloillaan ja nyt jos koskaan on aika taas palailla kuntosalille, jumppasaliin tai lenkkipoluille hikoilemaan, eiks vaan? Olen törmännyt siihen, että yleensä usein toivotaan  nopeita tuloksia kun kyse on paidonpudottamisesta, ja näin syksyisin jokainen haluaa karistaa ne kesällä tulleet kilot pois. Ikävä asia on se, että ylimääräiset kilot ja rasva tulevat nopeasti, mutta niiden karistaminen vie tuplasti, ellei jopa triplasti aikaa siihen verrattuna missä ajassa kilot koppaan ilmestyivät. Lisäksi nykyään erilaiset TV-ohjelmat antavat väärän kuvan siitä oikeanlaisesta tavasta pudottaa painoa, kun liian radikaalein teoin voidaan telkkarissa helposti laihduttaa useita kiloja lyhyessä ajassa. Pääasia kuitenkin on, että mitä hitaammin paino putoaa, niin näin se lihasmassakin pysyy matkassa mukana. Jos liian nopeasti näännyttää itsensä, niin kilot karisevat lihaksista eikä rasvasta. Harva oikeasti jaksaa ottaa painonpudotuksen kärsivällisesti ja luottaa vaan siihen, että kyllä niitä tuloksia syntyy ajan kanssa. Ja hei, en moiti ketään, sillä olen joskus itsekin miettinyt samoin. Mutta silloin ollaan oikeilla jäljillä, kun paino putoaa hyvän hiljaiseen tahtiin, sekä myös silloin, kun omaksuu uudet tavat omassa elämässä ja pitää niistä kiinni painonpudotuksen jälkeenkin. 

Kuitenkaan, aina ei ole kiloja pudotettavana kymmeniä, vaan jos haluaa päästä ihan muutamasta kesäkilosta ja turvotuksesta eroon, niin näillä pienillä teoilla on mahdollista karistaa nopeastikin kesän tuomat nautiskelut pois. Nämä ovat niitä neuvoja, joita jokaisesta lehdestäkin löytyy, mutta kun ne vaan ovat ne, jotka oikeasti tehovat. Suosittelen noudattamaan alla olevia vinkkejä n. 1 – 2 kuukauden ajan, niin varppina jo huomaat eron omassa jaksamisessa sekä siitä, että ne kesäkilot ovat oikeasti karisseet taivaan tuuliin.

 

1. Jätä sokeri pois

Sokerinhimo! Se on kamala asia, kun mielessä on koko ajan vaan sokeri ja karkin syöminen ja mites se turvotus jälkikäteen? Höttöhiilarit vaan kerää nestettä ja turvottavat, joten jos haluaa päästä sokerikoukusta eroon, kantsii lukea tämä kirjoitus ja oikeasti nyt jättää ne karkit sinne kaupan hyllylle. Siis niin helppoa se on kuin se oli tähän kirjoittaminenkin, eli pysy siis lujana. Jätä sokeri (ja muut höttöhiilarit) ainakin kahdeksi viikoksi, jotta huomaat että ei se sokeri pyörikään enää ja ole ainut asia mielessä. Ajatelkaa tämä, että 1g karkkia on 4 kaloria, eli jos syöt 150g karkkia (joka muuten menee ylättävän helposti), niin olet syönyt jo yli yhden kokonaisen lounaan verran eli 600 kaloria. Hups – ihan tosta noin vaan! 

Toki herkuttelua ei kannata kokonaan itseltä kieltää, joten jos haluaa herkutella, niin valitse hyvä proteiinipatukka vaikka iltapäiväkahville tai illalla ruoan jälkeen nautittavaksi, joka vie hyvin karkkihimon mennessään, mutta samalla huolehdit riittävästä proteiinin saannista. Huomioi kuitenkin, että valitse proteiinipatukka, joka ei sisällä sokeria saman verran kuin suklaapatukka sisältää. Nyrkkisääntö on, että proteiinipatukassa saisi olla vain alle 5g sokeria per patukka.

 

2. Jätä myöskin alkoholi pois

Jep, alkoholikin olisi syytä jättää hetkeksi pois, sillä myös alkoholi turvottaa sekä pöhöttää – varsinkin sen näkee naamasta. Alkoholi sotkee täysin kehon nestetasapainon ja kun neste jää kehoon alkoholia juodessa, niin sen vuoksi olosi voi tuntua turvonneelta. Myös nesteinen keho näkyy vaa’alla plussana. Ole siis hetki ilman alkoholia ja juo janoon vettä. Olosi tuntuu paljon paremmalta jo muutaman päivän päästä, usko pois.

 

3. Liiku ja hikoile

Lähde liikkeelle, hikoile ja anna sykkeen nousta kunnolla. Suosi niitä lajeja, joista itse tykkäät ja vaihtelun vuoksi kokeile myös erilaisia tehokkaita ja nopeita intervallitreenejä. Hikoilu auttaa poistamaan nesteitä, joten pääasia on, että liikut. Älä unohda lihasvoimaharjoittelua, vaan lisää liikuntaohjelmaan myös aerobisen harjoittelun rinnalle voimaharjoittelua vähintään kaksi kertaa viikkoon. Lihasvoimaharjoittelun avulla kasvatat lihasmassaa ja mitä enemmän kehossasi on lihasta, niin sen suurempi on perusaineenvaihduntasi. Tässä on hyvä ohjelma kuntosalille alakropan treenaamiseen, joten ei muuta kuin salille hikoilemaan!

 

4. Syö terveellistä ja puhdasta ruokaa – jätä herkut 

Tee itse ruoat ja unohda ravintolasafkat ja take awayt hetkeksi. Kun teet itse ruoan, tiedät myös mitä se sisältää. Erilaiset lisäaineet ja suola myös turvottavat ja keräävät nesteitä kehoon. Syö paljon proteiinia, täysjyvähiilihydraatteja sekä hyviä rasvoja ja muista syödä sopivasti, äläkä vahingossa ainakaan liian vähän vaikka toki pienesti voit miinuskaloreilla olla, jotta rasva palaa. Voit oman kulutuksen arvion laskea kalorilaskurin avulla. Suosi myös hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja kasviksia, joista saat kuituja. Kuitujen avulla suolisto voi hyvin ja ylimääräinen turvotus vähenee.

 

 

Kuvat & editointi: Anna Nääppä  

 

 

Ei muutaman kesäkilon karistaminen oikeasti ole kovinkaan vaikeaa, kun tekee oikeita ratkaisuja liikunnan sekä varsinkin ruokavalion avulla. Onko joillain jotain muita vinkkejä, joita haluaa jakaa?

Tsemppiä kaikille ja toivottavasti ohjeista on joillekin apua! 

Essi

 

 

 

LUE MYÖS:

Paino ei putoa ja tuloksia ei synny? Missä syy?

Satasen treeni

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Aika taas vanheta!

32-vuotis-synttärit

32-vuotis-synttärit

32-vuotis-synttärit

32-vuotis-synttärit

 

Ja taas, on aika tänään vanheta. Täytän tänään 32 vuotta ja mulla on siitä aika ristiriitaiset tunteet – ylläri! Jossakin määrin ei yhtään haittaa kun ikää tulee lisää, mutta toisaalta stressaan sitä, että elänkö nyt täysillä vai olisiko jotain mikä pitäisi vielä toteuttaa nyt eikä joskus? En siis tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, sillä treenipäivistäkään en enää palaudu niin hyvin kuin ennen, heh! Kyllä se on myönnettävä, että en ole enää niin nuori, mitä ehkä ajattelen välillä olevani, ja siis hitto, jo yli kolmenkympin. Mihin se aika hurahti hei? 

Mun mielessä pyörii kaikenlaista, muutosta ulkomaille ja oman asunnon ostoon liittyen, ja siis ihan sellaisiakin asioita, joita en välttämättä kuitenkaan toteuttaisi, mutta kun sitä ajattelen jatkuvasti, että pitäisikö sittenkin, kun ikää tulee vaan lisää. Jutan On My Way -blogin kirjoitusta lukiessani tajusin, kuinka se kolmenkympin kriisi todellisuudessa vieläkin velloo, vaikka tuntuisi siltä, että olisin sinut ikäni kanssa. Välillä tuntuu, että olisin haaskannut aikaa elämästäni tekemällä sellaisia asioita liian kauan, joista en ole tullut onnelliseksi. Mutta menneitä on toisaalta turha murehtia ja en varmasti olisi tässä ja nyt, mikäli saisin vierittää kelloa taaksepäin.

Kuitenkin, en mä tästä nuoremmaksi muutu, joten nyt on aika vaan nauttia elämän kyydistä ja tehdä just niitä juttuja, joita haluan – se on tässä aikuisuudessa kyllä paras asia. 

 

Blogi6.jpg

Blogi7.jpg

Blogi8.jpg

Blogi9.jpg

Blogi10.jpg

Blogi11.jpg

Blogi12.jpg

 

Tuolta karvanaamalta tuli paljon synttäripusuja ja oikein tunteella. Hän antaa aika rajua rakkautta, heh!

Oikein kivaa tiistaita, nimppareita, synttäreitä tai muuten vaan ihanaa päivää! 

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Yksi vuosi takana!

Ilouutiset: blogini muuttaa!

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Pikainen treeni, mutta tehokas!

juoksutreeni

juoksutreeni

juoksutreenit

intervallitreeni

 

Mä olen tänä kesänä oikein nauttinut juoksemisesta ja sitä on tullut harrastettua paljon erillä tavalla. Välillä pidempää lenkkiä, mutta enemmän kyllä intervallityylisiä harjoitteita. Molemmista tykkään, mutta ehkä intervallitreenit iskevät muhun enemmän. Treeni tuntuu pahalta tehdessä, mutta sen jälkeen fiilis on mahtava. Se tunne, kun olet antanut itsestäsi kaiken ja treeni on ollut onnistunut, jes hei, eiks tuukin ihana fiilis? Jaoinkin tässä jokin aika sitten hyvän treenin, jota teen usein itse ja tämä treeni onkin vähän samanlainen, mutta yhtä hyvä ja tehokas. 

Itseasiassa keksittiin tämä treeni yhdessä poikaystäväni kanssa, kun illalla halusimme tehdä intervallitreenin juoksuradalla, mutta kun molemmat eivät voi treenata samaan aikaan juoksuradalla, sillä mukanamme oli karvakaveri Pontus, niin kätevästi toinen oli Pontuksen kanssa sillä aikaa kun toisella hiki lensi treenatessa. Siitä se ajatus sitten lähti! Muuten, on niin kiva välillä kehitellä treeni ihan lennosta ja huomata kuinka hyvä siitä tulikaan. Ei aina tarvitse olla mitään erikoista suunnitelmaa, jotta kehityt. Jokainen treeni kehittää kyllä 🙂

 

intervallitreeni

 

Itse teen tämän treenin juoksuradalla, mutta voit sen toki muuallakin tehdä. Muista lämmitellä alkuun vaikka juoksemalla yksi kierros juoksuradalla rauhallisella tahdilla ja anna kropan lämmetä kunnolla ennen kuin alat tekemään juoksuharjoitusta. 

 

Juoksuharjoite:

1. Aloita ensin juoksemalla juoksurata 2 – 3 kertaa ympäri (800m – 1200m) kovatehoisella tahdilla. Nyt saa siis hengästyä kunnolla ja pistää sitä töppöstä toisen eteen. Älä hidastele turhaan, vaan juokse melkein maksimivauhtiasi. 

2. Juoksukierrosten jälkeen pidä pieni 2 – 3 minuutin lepotauko ja hengittele rauhassa. Valmistaudu seuraavaan juoksuosuuteen. 

Toista juoksukierrokset 4 – 5 kertaa, riippuen ihan omasta kuntotasosta ja fiiliksestä. 

Juoksuosuuden jälkeen tee kehonpainotreeni:

1. Treenissä on neljä liikettä ja yhtä liikettä tehdään aina seitsemän toistoa.

2. Yhteensä treeniaika on seitsemän minuuttia, eli teet niin monta kierrosta kuin ehdit tuossa seitsemässä minuutissa.

Liikkeet:

1. Kyykky / kyykky hypyllä x 7 toistoa

2. Jalkojen näpäytys x 7 toistoa

(mene miesten punnerrusasentoon ja lähde tuomaan yhtäaikaa polvia rintaan ja sen jälkeen hypäytä jalat takaisin taakse. Tee liikettä mahdollisimman nopeasti).

3. Kulmasoutu x 7 toistoa

(kulmasoudun voi tehdä käsikaiteessa)

4. Punnerrus x 7 toistoa

… ja jatka liikkeiden tekoa koko ajan yhteen putkeen seitsemän minuuttia. Tee toinen kehonpainokierros pienen tauon jälkeen, jos vaan energiaa riittää!

Siinä se, simppeli ja nopea treeni!

 

Kuinka monta kierrosta sait? Minä sain 7 kierrosta 7 minuuttiin, ja olipa treeni, huh!

Iloista viikonloppua ja käy vaikka treeni testaamassa, jes!

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Etsitkö rankkaa treeniä? Kurkkaa hyvä treeni täältä!

Omat kauneusrutiinit x 10

 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN