Miten treenata koiran kanssa?

treenit koiran kanssa

treenit koiran kanssa

 

Olin viime viikon kahden karvalapsen yksinhuoltaja ja se tietää aika pitkälti ulkotreenejä. Koiran kanssa ei voi oikein ensin olla kahdeksan tuntia pois ja sitten kävelylenkin jälkeen vielä häipyä itse treenaamaan ja matkojen kanssa olla pois vielä kahden tunnin ajan. Tai joidenkin koirat ehkä vaan tykkäävät nukkua kaiken mahdollisen ajan ja nauttivat siitä omasta ajasta, mutta täällä tämä energiapakkaus haluaa kyllä purkaa kunnolla energiansa arkisin töiden jälkeen. Ja en kyllä raaskisi häntä enää yksin jättää muutenkaan.

Mikäli joskus salille pääseminen on vaikeaa, voi ihan hyvin tehdä hyviä treenejä ulkona. Koira viihtyy varmasti kävelylenkin jälkeen näin kesäisinkin varjossa katsellen kuinka punnerrukset sujuvat. Koiran kanssa voi treenata vaikka ja miten, se on siitä omasta viitseliäisyydestäkin kiinni, että opettaako esimerkiksi koiran yhteisiin juoksulenkkeihin, mäki- ja/tai tasamaastospurtteihin tai vaikkapa porrastreeniin. On paljon vaihtoehtoja miten treenata ulkona ja näin kesäisin ne kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Jos ja kun aurinko paistaa, niin on ihan parasta tehdä ulkotreenejä kuntosalitreenin sijasta. 

Testaa, että jos tekisit kävelylenkin päälle muutamia ylämäkivetoja koiran kanssa tai mene kesken kävelylenkin rappuset muutamia kertoja juosten ylös ja alas. Kyllä se koira nopeasti oppii. Lisäksi jos mahdollista, voi koiran laittaa hetkeksi kiinni vaikka puuhun ja tehdä itse vieressä juoksuspurtteja tai kehonpainotreenin nurmikolla. Koira tykkää kun saa olla mukana meiningeissä 🙂 Jos itse haluan kävelylenkin päälle tehdä ihan nopean kehonpainotreenin, niin valitsen muutaman liikkeen ja teen liikkeet pyramidina, vaikka painoja ei tässä treenissä tarvitakaan.

Pikatreenin ohje: 

Valitse oman kunnon mukaan kolme – viisi eri liikettä, juuri sinulle mieluisia (valitse kuitenkin kohtuu rankat liikkeet). Aloita tekemään liikkeet putkeen ja tee ensin 15 toistoa (siis kaikista liikkeistä 15 toistoa), sitten 14 toistoa, 13 toistoa, 12 toistoa, 11, 10, 9, 8, 7, 6 – aina ihan ykköseen asti. Siinä oli treeni kokonaisuudessaan hei! Huh, kuulostaa helpolta, mutta on oikeasti kovinkin hikinen treeni, jos liikkeiksi valitsee vaikkapa burbeen, punnerrukset, askelkyykyt, vuorikiipeilijät ja sivukyykyt. Nopea, mutta erittäin tehokas kehonpainotreeni, suosittelen testaamaan! 

 

Nappaa siis pikatreeni talteen ja testaa vaikka et koiraa omistaisikaan. Treeni sopii hyvin myös iisimmän juoksulenkin tai vaikkapa just kävelylenkin päätteeksi. Hikisiä ja mielekkeitä treenejä tyypit! Ja jos koklaatte, niin kertokaa miltä tuntui 🙂

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Kesätreeneihin super tehokas ulkotreeni!

Vinkit lomatreeneihin!

 

 

SEURAA MINUA:

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta