Miten taltuttaa herkkuhimot?

kesällä herkuttelu

Housut – Adidas (lasten, haha!) // t-paita – Envii

kesällä herkuttelu

kesällä herkuttelu

 

Voin suoraan sanoa, että olen aikamoinen herkkupeppu. Nenäni haistaa sokerin jo pitkän matkan päästä ja tuoreen pullan sekä irtokarkkien tuoksu on vaan niin mieltä vangitseva. Olen joskus ollut dieeteillä, jossa ei herkkuja syöty muutamiin kuukausiin, omien tavoitteiden ollessa niin korkealla. Nyt kuitenkin olen hieman ymmärtänyt myös elää ja nauttia ruoasta, mutta kuitenkin kohtuudella. Ja tiukan dieetin noudattaminen ei välttämättä sovi kaikille, niin miksi mennä peppu edellä puuhun ja tuskailla asian kanssa. Muutenkaan tiukan dieetin jälkeen moni ei osaa elää normaalisti, joten herkuttelu silloin tällöin on ihan tervettä. Noudatan itse aika lailla sääntöä, että kun ruokavaliossa on 80 %:a terveellistä ja ravintorikasta ruokaa, niin 20 %:n kohtuullinen herkuttelu ei maata kaada. Ymmärrän toki heitä, jotka valmistautuvat kisoihin ja heitä, kenellä on se tavoite korkealla, niin kuin minullakin joskus oli. Nyt näen molemmista näkökulmista asian ja oikeaa tapaa ei ole elää, vaan löytää itselle se sopiva elämäntapa. Syön nykyään herkkuja kerran tai joskus kaksi tai kolmekin kertaa viikossa. Ei ne kuitenkaan kokonaisia karkkipusseja ole, mutta muutamia namuja voi suuhun mennä. Varsinkin näin kesällä on vaikeaa pysyä tiukkana ja olla herkuttelematta, kun joka kulmassa seisoo jätskikiska tai lämpimät kelit saavat aiheuttaa terassille suuntaamista kylmän juoman perässä. Itse huomasin sen, että kun ruokavaliossa ei sallita herkkuakaan, niin sitä silloin juuri tekee eniten mieli ja voi olla, että keskittymiskyky muuhun tärkeään voi vähän romahtaa. 

 

kesällä herkuttelu

herkuttelu lomalla

 

Kuitenkin, jos tuloksia haluaa, on pakko hieman herkkujen ja rasvaisten ruokien syömistä vähentää. Myös alkoholi kantsii jättää ihan minimiin. Muistakaa, että kohtuudella kaikkea, ei mahan täydeltä 🙂 Ajattelin listata omat vinkkini siihen, että miten voi taltuttaa herkkuhimon. Toivottavasti näistä on apua teillekin. Itse en ole mikään keittössä koheltaja, joten mitään kovin suuria itse tehtyä herkkuja ei listaltani löydy, heh! Toivoisin kyllä olevani sellainen luova keittiön täti, joka toteuttaa mitä ihanampia terveellisiä herkkuja kesäiltoihin. No mutta, näillä taidoilla mennään 🙂

 

1. Se vanha ja hyvä ohje eli juo vettä ja syö makeaa purukumia. Mieliteot katoavat varmasti, vaikka ohje onkin sinäänsä melko tylsä. Vettä kannattaa juoda n. 2 – 3 litraa päivässä.

2. Syö muutama taateli. Taatelit ovat erittäin ravintorikkaita sekä myös hyvin makeita. Makeiden taateleiden avulla jätskipurkki pysyy kiinni ainakin viikonloppuun asti.

3. Tee valmiiksi illalla makea banaani-mansikkasmoothie jääkaappiin, jota voit päivän mittaan nautiskella herkkuhimon iskiessä. Tee siitä vielä suht paksua, joka tuntuu kuin sorbetilta tai sulaneelta jätskiltä ja jota voi syödä lusikalla. On muuten namia ja lisää makeutta saat taateleiden tai hunajan avulla. 

4. Tumma suklaa on parempi vaihtoehto maitosuklaalle tai valkoiselle suklaalle ja vie varmasti suurimman herkkuhimon pois. Tumma suklaa sisältää hyviä antioksidantteja ja sillä on myös muita hyviä terveysvaikutteita. Joten tummaa suklaata ostamaan hei 🙂

5. Pidä jääkaapissa valmiiksi viipaloituja ananaspaloja, mangoa, mansikoita ja melonia, kuitenkin sinun mieleesi sopivia hedelmiä. Jääkaapista on sitten helppo napata herkkuhimoon terveellinen herkku suuhun.

6. On myös mahdollista herkutella ja nauttia jätskistä ilman omantunnon tuskia. Nimittäin Lohilo -jäätelö on jotain aivan super hyvää, varsinkin tuoreiden mansikoiden kanssa. Lohilo -jäätelössä on proteiinia, joka on ainakin minua välillä auttanut saamaan päivän proteiinit täyteen, heh!

7. Sujauta lusikallinen maapähkinävoita suuhun ja nautiskele ihanan suussa sulavasta mausta. Maapähkinävoi on niin makeaa, että herkkuhimo häviää varppina, mutta varoitan, tähän voi kyllä jäädä koukkuun 🙂 Poikaystäväni aina ihmettelee tätä tapaa. Voisin vaan syödä maapähkinävoita sellaisenaan. 

8. Jos tuntuu, että makeanhimo on vaan niin suurta, ettei mansikat tai muut terveelliset herkut kiinnosta, niin mene ja osta jotain herkkua sekä nauti siitä. Muistakaa välillä nautiskella elämästä ja syödä niitä herkkuja, jos niitä oikeasti tekee mieli. 

 

Minulle irtokarkit, suklaa sekä tuore pulla on sellaisia herkkuja, joita tekee useasti mieli ja irtokarkit vievät kyllä ihan selkeästi voiton. Pullaa syön loppujen lopuksi todella harvoin ja suklaata silloin tällöin. Mitkä ovat teidän TOP3 herkkuja? Olisi kiva kuulla 🙂

Energistä viikkoa tyypit!

Essi

 

KUVAT: ANNA NÄÄPPÄ

 

Lue myös:

The Blog Awards 2017

Mikä on otollisin aika päivässä treenata?

 

Seuraa minua:

Instagram

Facebook

Bloglovin

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta