Back2Basic Nutrition! Mistä on oikein kyse?

back2basic

back2basic

back2basic

back2basic

back2basic

 

Kirjoitin juuri siitä, että miksi ja mitä kannattaisi syödä jälkeen treenin, sillä ravintorikas ja terveellinen ruoka on kaiken a ja o, vaikka pitääkin välillä herkutella 😉 Proteiini on tärkeässä asemassa tasapainoisessa ruokavaliossa, niin myös kuin hiilihydraatit sekä rasvat. Proteiinia saa maitovalmisteista, lihasta, kalasta, kaurahiutaleista, siis vaikka ja mistä, mutta silti sitä syödään liian vähän. Aktiivisesti liikkuvan sekä myös lihasten kasvattamiseen, tulisi proteiinia nauttia päivässä n. 1,4 – 1,8 g / painokilo eli 50 kiloisen tytön proteiinintarve olisi n. 70 – 90  g:n paikkeilla, riippuen siitä kuinka paljon liikuntaa harrastaa. Itse syön n. 1,9 g / painokilo proteiinia, jonka koen itselleni ja mahalleni sopivaksi. 

Treenin jälkeen itse aina ensin juon heraproteiinijuoman sen vuoksi, että en välttämättä ehdi syömään riittävän nopeasti, mutta haluan palautua treenistä. Maitotuotteet kun poistin ruokavaliostani, käytin valkuaisjauhetta treenin jälkeen. Maku ja koostumus ei oikein miellyttänyt, joten siirryin takaisin heraproteiiniin ja sopivasti sain Back2Basic Nutritionin jälleenmyyjältä kokeiluun heraproteiinia sekä myös BCAA -aminohappojuomaa, elektrolyyttitiivisteen ja Pre Workout -boosteria. Nyt pari kuukautta Back2Basic:n heraproteiinia käyttäneenä voin todeta että maku, koostumus ja se että proteiini on valmistettu 100 %:n luonnonmukaisesti, on juuri minulle sopiva. Myös herkkä vatsani on ottanut hyvin vähälaktoosisen heraproteiinin vastaan ja lisäaineeton proteiini ei myöskään turvota vatsaa eikä kerrytä kuona-aineita lihaksiin. Tämän vuoksi myös proteiini imeytyy tehokkaammin ja lihakset palautuvat treenistä nopeasti. 

Ymmärrän täysin, mikäli erilaiset lisäravinteet mietityttävät ja ehkä sen vuoksi monet eivät erilaisia aminohappovalmisteita, boostereita tai heraproteiinia juurikaan käytä. Ja ihan hyvä ollakin varovainen eri lisäravinteiden sisällöstä, sillä monet niistä voivat sisältää paljonkin keinotekoisia lisäaineita. Back2Basic:n tuotteet ovat kuitenkin täysin luonnonmukaisia, sillä tuotteet eivät sisällä lainkaan aspartaamia, sukraloosia eikä sokeria. Tuotteiden makeutukseen on käytetty vain luonnonmukaista steviaa ja eivätkä tuotteet sisällä myöskään mitään väriaineita taikka aromeja. Kyseisen sarjan hera on peräisin Ruotsalaisen luomutilan ruohoa syövistä lehmistä ja heraproteiini on kehitetty luontoa sekä eläimiä ajatellen. Näin eläin -ja luontoystävälle tämäkin asia kyllä on hyvä asia, ja jolle annan suuren plussan. Lisäksi kaikki Back2Basic:n tuotteet tarkistetaan NON-GMO ohjeistuksen mukaan. 

 

back2basic

back2basic

back2basic

 

Heraproteiini

Yleensä luullaan, että heraproteiini on lisäaineita ja kamalia ainesosia sisältävä lisäravinne, jota ei sen vuoksi haluta käyttää. Hera on kuitenkin maidon sekä juuston valmistuksen yhteydessä erottunut neste ja se on nopea proteiininlähde, joka imeytyy lihaksistoon nopeasti. Sen vuoksi se on hyvä treenin jälkeen sekä myös ihan välipalanakin. Usein treenataan ja syödään terveellisesti, mutta unohdetaan syödä riittävästi proteiinia. Ruokapäiväkirjoja lukiessa olen huomannut, että enemmän on syöty hiilihydraattia, rasvaa, mutta hieman vain proteiinia. Elimistö tarvitsee proteiinia palautuakseen kovasta treenistä sekä lihasmassan kasvatukseen. Isoksi punttimimmiksi ei synnytä yön aikana ja yhden taikka kahdenkaan treenin jälkeen, mutta proteiinin avulla kuntosalilla rehkiminen tuottaa tulosta, kun lihaksille annetaan tarvittavat rakennusaineet ja näin pääset omiin tavoitteisiin paremmin. Luonnonmukainen heraproteiini on siis hyvästä ja jota suosittelen kaikille! 

Back2Basic:n vaniljan- ja suklaan makuinen hera on parhainta mitä olen maistanut ja kokeillut, sekä ne maistuvat ihanan täyteläisiltä. Uskokaa tai älkää, niin olen kokeillut vatsanikin vuoksi monta eri tuotetta, jotka olen joutunut antamaan eteenpäin sopimattomuuden tai pettymyksen vuoksi.

 

Aminohapot ja boosterit

Olette varmaan kuulleet BCAA -juomista, jota nykyään mainostetaan aika paljon? BCAA:t eli haaraketjuiset aminohapot, L-leusiini, L-isoleusiini ja L-valiini, jota myös löytyy ihan normaalista ja terveellisestä ruokavaliosta ja usein ravintorikkaasta ruoasta tarvittavat aminohapot saakin. Kuitenkin aminohappoja tarvitaan lihassolukon uusimiseen, rakentamiseen, mutta myös korjaamiseen ja ne ovat osa proteiinin rakennusainetta myöskin. 

BCAA -juoman tarkoituksena on myös parantaa suorituskykyä ja on muuten ihan mieletön tuote näin pätkäpaastoa noudattavalle, sillä BCAA -juoma auttaa paaston aikana treenatessa pitämään kehossa riittävät BCAA -pitoisuudet raskaan treenin aikana. Treenit kulkee siis 🙂 BCAA -juomaa voi juoda myös ennen treeniä, sillä se voi vähentää lihaskudoksen hajoamista ja edistää lihaskasvua. Itse käytän tätä tuotetta kun treenaan paaston aikana ja siihen tarkoitukseen tuote on toiminut hyvin. Back2Basic:n BCAA -juoma on täysin puhdas ja korkealaatuisesti kehitetty, sekä makeutettu stevialla. Kirpeähkön omenanmakuinen juoma ei ole mun mielestä liian makea, maistuu raikkaalle ja virkistää kivasti suuta treenin aikana.

Back2Basic Pre Workout on tarkoitettu juotavaksi ennen fyysistä suoritusta. Pre Workout antaa energiaa ja vähentää maitohapon muodostumista kehoon. Olen huomannut, että tästä juomasta on apua esimerkiksi rankkoihin intervallitreeneihin tai plyometrisiin treeneihin, sillä maitohappoa ei muodostu niin paljon jalkoihin ja on oikeasti energiaa vetää treeni kunnolla läpi. Ei kannata tätä muuten napata tyhjään mahaan, ja alkuun kannattaa koittaa hieman pienemmällä annostuksella, jos kofeiinikin jo pelkästään potkii hyvin, heh! Tämäkin tuote on 100 %:sti valmistettu luonnonmukaisilla ainesosilla ja makeutettu stevialla, joten ei tarvitse pelätä juovansa lisäaineita. 

 

Elektrolyyttitiiviste

Sain kokeiluun myös Eleten elekrolyyttitiivisteen, joka on ollut minulla käytössä melkein joka päivä. Elektrolyyttitiivisteen tarkoitus on auttaa ja parantaa kehon nesteytyksessä, mutta myös tukea suorituskyvyssä sekä lihasten toimintaa. Elete Citrilyte -tiiviste sisältää neljä tärkeintä elektrolyyttiä, jotka ovat magnesium, kalium, natrium ja sinkki. Elekrolyytin tarkoitus on parantaa veden imeytymistä kehoon ja sen vuoksi se sopii hyvin juotavaksi raskaan ja fyysisen urheilusuorituksen aikana. Itse käytin tätä myös Espanjan lomamatkalla paljon, sillä elektrolyyttijuoma auttaa veden imeytymisessä, sisältää suoloja ja auttaa siihen että keho pysyy nesteytettynä. Tuote on myös erittäin riittoisa ja kestää käytössä kauan!

 

back2basic

Kengät – Nike // Housut – Adidas // Paita – H&M

 

 

Miten muuten voi käyttää heraproteiinia kuin treenin jälkeen?

Letut

Sekoita kaurahiutaleita n. 1 dl, 3 kananmunan valkuaista sekä 0,5 dl heraproteiinia tehosekoittimessa kunnolla. Mausta suolalla, kardemummalla ja kanelilla. Tee lettuja, eli paista seos pannulla kookosöljyn kera. Nauti tuoreiden mansikoiden kanssa, mums! Kermavaahdosta pitäville myös vinkki on, että terveellisen kermavaahdon saat lettujen seuraksi, kun sekoitat rahkaa sekä kevytmaitoa keskenään. Sokerihirmut voivat lisätä halutessaan steviaa tai ihan pienen määrän vain sokeria seoksen joukkoon!

Välipalasmoothie

Helpon välipalasmoothien teet kun laitat blenderiin n. 30g heraproteiinia, vettä, mansikoita ja banaania. On niin namia muuten ja on ihan superhelppo ja terveellinen välipala, aamupala taikka iltapala. Ihan mihin aikaan päivästä tahansa 🙂 

Proteiinipuuro

Syön usein välipalaksi (ja kröhöm, myös lounaaksi tai päivälliseksi) kaurapuuroa, jonne lisään proteiinia antamaan kananmunan valkuaisia. Tämä on myös superhyvä ateria ennen ja jälkeen treenin, vink vink! Helppo tapa on saada proteiinia ateriaan kun lisää maustettua tai maustamatonta heraproteiinia puuron joukkoon. Ihanan suklaisen puuron saa, kun lisää suklaan makuista proteiinijauhetta puuroon sekaan ja ai että, on niin namia. Lisää vielä marjoja, kuten mansikoita, mustikoita tai vadelmia ja puuro on täydellinen. 

Proteiinikahvi

Ai ai ai, nyt tulee hyvä resepti kahvin ystäville. Proteiinikahvi on ihanan kylmä juoma lämpimiin kesäpäiviin. Keitä kahvia ja anna sen jäähtyä mukissa hieman. Kaada hieman viilentynyt kahvi blenderiin ja lisää haluamasi makuista Back2Basic heraproteiinia n. mitallisen eli 20 – 30g:n verran. Halutessasi lisää myös jäinen banaani, joka muuten tuo ihan älyttömän hyvän twistin suklaan makuisen heraproteiinin kylkeen. Sekoita nämä ainekset blenderissä ja nauti jääproteiinikahvi -juomasta! Mikäli et halua banaania lisätä kahviin, niin lisää vaikka kahviin kardemummaa, joka myös tuo ihanaa makua! Tämä käy myös välipalana taikka iltapalana, vink!

 

Nyt teillä ihanilla lukijoilla on mahdollisuus testata tuotteita 15 %:n alennuksella, kun käytätte koodia: ESSI ja koodi on voimassa heinäkuun loppuun! Voit klikata suoraan Back2Basic:n sivuille täältä! Itse ajattelin hyödyntää tarjouksen ja tilata lisää heraproteiinia sekä elekrolyyttitiivistettä, sillä niitä minulla kuluu reilummin, ja ettei vaan lopu yllättäen kesken 🙂 

 

Vaikka kyse on yhteistyöstä, niin en silti mainosta blogissani sellaista johon en itse usko tai ole tyytyväinen. Toivon, että olisimpa löytänyt nämä tuotteet jo aikoja sitten, ovat ehdottomasti suosituksen arvoisia. 

 

Jos koklasitte reseptejä sekä Back2Basic:n tuotteita, niin kertokaa mitä piditte 🙂 Energistä fiilistä kaikille!

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Pepputreenin ABC

Miten taltuttaa herkkuhimot?

 

 

SEURAA MINUA: INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

#satasen treeni

intervallitreeni rasvapalaa

intervallitreeni

intervallitreeni

intervallitreeni

 

Kirjoitin viime vuonna #satasen treenistä, ja ajattelin samalla mallilla jakaa uuden #satasen treenin. Tämä on vaan todettu niin hyväksi, nopeaksi ja tehokkaaksi treeniksi. Lisäksi itse pidän siitä, että tätä treeniä on myös kiva tehdä ja samalla voi haastaa itsensä. Yleensä tykkään tehdä tämän tyyppiset kiertoharjoittelutreenit tai intervallitreenit ulkona juoksuradalla, sillä voin vielä lämmitellä lihakset juoksemalla rauhallisella tahdilla treeniä ennen ja jälkeen, sekä pitää treenissä juoksuspurtteja, jotka ovat rankkoja ja nostavat sykettä kunnolla. 

 

intervallitreeni

kehonpainotreeni

 

Eli liikkeitä on viisi ja yhtä liikettä tehdään aina 20 toistoa, eli kierroksessa on yhteensä 100 toistoa. Sitten voi päättää, että kuinka monta #satasta haluaa saada treenistään irti. Ainakin kaksi kierrosta kantsii tehdä ja haastaa itsensä hikoilemaan kunnolla. 

 

Nämä liikkeet olen tähän #satasen treeniin suunnitellut ja tällä treenillä hiki virtaa varmasti, jes!

 

1. Burbee punnerruksella x 20

2. Kyykkyhypyt (niin alas kun pääsee) x 20

3. Oikean puolen kylkilankku  x 20

4. Vasemman puolen kylkilankku x 20

5. Juoksusprintti 20 sekuntia

 

Kaikki viisi liikettä tehdään putkeen, jonka jälkeen kierros on ohi ja sitten voi pitää n. 2 – 3 minuutin ansaitun juomatauon. Tauon jälkeen uusi kierros alkaa ja tsemppaa itsesi tekemään täysillä, kuitenkin liikkeiden tekniikat mielessä pitäen. Muista ennen treeniä lämmitellä lihakset kunnolla sekä myös jäähdytellä rauhassa. 

 

Hikisiä treenejä!

Essi

 

 

 

KUVAT: ANNA NÄÄPPÄ 

 

LUE MYÖS:

Vinkit lomatreeneihin!

The Blog Awards 2017

 

 

SEURAA MINUA: INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Miniloma Tallinnaan

Lomalla ei paljon tukkaa suoristella tai kiharrella, luonnollisuus kunniaan, eiks je!

 

Täällä istutaan, laivalla Tallinnaan. Lähdettiin loman kunniaksi käymään ”etelähelsingissä”. Niin kuulemma Tallinnaa kutsutaan täällä Helsingin läheisyydessä. Ei turkulainen sitä ole kuullutkaan, heh! Nyt säätiedotusten mukaan on luvattu vähän epävakaata säätä, mutta toivon vielä, että aurinko porottaisi ihan kunnolla, ja kukapa ei hei! Tarkoitus on vaan olla, käydä syömässä sekä kierrellä kaupungilla. Ihan kivaa vaan mennä ilman suunnitelmia sekä aikatauluja. Nyt mennään niin fiilisten mukaan! Kroppakin on vähän levon tarpeessa viikonlopun treeneistä, joten tämä miniloma tuli ihan hyvään ajankohtaan.

Illalla käydään syömässä F-hoonessa, joka on jo aiemmilla reissuilla todettu ihan super hyväksi ruokapaikaksi. Mutta lounaspaikkojen suhteen otetaan vinkkejä vastaan ja muutkin vinkit ovat varsin tervetulleita 🙂 

 

Huomenna on tulossa muuten uusi #satasen treeni, joten nappaa hyvä treenivinkki ja käy testaamassa, jes!

Energistä viikkoa tyypit!

Essi

 

 

LUE MYÖS:

Treeniohjelmani kesälle!

Elämäni gladiaattorina

 

 

SEURAA MINUA: INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN