Tour de Uittamo 2016

liikunnan ammattitutkinto

liikunnan ammattitutkinto

tapahtuman järjestäminen

tapahtuman järjestäminen

liikunnan ammattitutkinto

tapahtuman järjestäminen

tapahtuman järjestäminen

tapahtuman järjestäminen

liikunnan ammattitutkinto

tapahtuman järjestäminen

 

Viime vuonna 24. päivä käveltiin ja juostiin ihanan aurinkoisessa ja lämpimässä säässä Tour de Uittamo 2016 -tapahtumassani, jonka järjestin koulutyönä. Heräsin tapahtumapäivän aamulla jännittynein fiiliksin, sillä tämän tapahtuman järjestäminen oli ensimmäinen laatuaan minulle. Tänä vuonna tapahtuman järjestämiseen ei ollut mahdollisuutta kiireiden vuoksi ja se harmittaa ihan pirusti. Liikunnan ammattitutkinnon pakolliseen moduuliin kuului liikunnan ammattilaisena toimiminen eli liikuntatapahtuman järjestäminen. Kun tästä kuulin koulussa, että minimissään 20 henkilön liikuntatapahtuma pitäisi järjestää, ensin vähän jännitti kyllä. Miten pärjäisin tapahtuman järjestämisestä yksin, mitä ihmettä oikein järjestäisin ja kenelle? Asiaani pohdiskeltuani päätin järjestää hyvän fiiliksen omaavan kävely -ja juoksutapahtuman, johon koko perhe oli tervetullut. Matkavaihtoehtona tapahtumassa oli 5 ja 10 kilometrin matkat. Koska olin opiskeluajan TuTo Ry:llä työharjoittelussa, sain heiltä sponsorina Turun Uittamolla sijaitsevan paviljonkin sekä piha-alueen käyttöön. Ihan mieletön apu mitä TuTo:lta sain, koko tapahtuman järjestämisessä. Vielä kerran suuret kiitokset sinne suuntaan sekä kaikille tapahtumaani osallistujille sekä vapaaehtoistyöntekijöille, nyt näin vuoden jälkeenkin!

Tapahtumani oli lopulta hyväntekeväisyystapahtuma, jonka tuoton lahjoitin Pekka Hyysalon Fight back -kannatusyhdistykselle. Tapahtuman tarkoituksena oli saada kaiken ikäiset ja kokoiset liikkeelle sekä nauttimaan ihanista Uittamon maisemista sekä liikunnan ilosta rennoin mielin. Uittamon paviljonki tarjosi kävely -tai juoksulenkin jälkeen osallistujille kermaista lohikeittoa itse leivotun saaristoleivän kera. Tapahtuman hinta oli 20 euroa (muutaman tahon kanssa oli erikseen sovittu hinta), johon sisältyi tarjoiltu ruoka-annos. Perheen alle 15 -vuotiaat lapset pääsivät tapahtumaan ilmaiseksi. Olin aivan  yllättynyt, että loppujen lopuksi tapahtumassani oli 111 henkilöä, aivan mieletöntä.

Aloitin suunnittelemaan tapahtumaa vuoden 2016 tammikuun lopulla ja onneksi aloitin ajoissa. Meinaan paljon oli asioita, joita piti ottaa huomioon kuten luvat, lainkohdat, erinäiset ilmoitukset eri tahoille, sponsorit, budjetti, markkinointi ja mainonta sekä itse tapahtuman järjestäminen ja siihen liittyvät asiat, kuten reitin suunnittelu sekä merkitseminen, siivous sekä tapahtumapaikan valmistelu tms. Tapahtumaa järjestettäessä, varsinkin hyväntekeväisyystapahtumaa, tulee ottaa huomioon kustannukset, joten sponsoreita piti pyytää mukaan. Sain sponsorikseni TuTo Ry:n, Marlin, Sali82:n, Ravintola Maunon sekä Lyytin. Myös Forever -tuotteet olivat esillä tapahtumassani. En halunnut pyytää sponsoreilta rahaa, mutta sain hyviä palveluita käyttööni tapahtuman ajaksi. Lyytistä sain upeaa palvelua sekä myös Lyyti -ohjelmiston tapahtumaan ilmoittautumiseen ja maksuun. Marli lahjoitti uutuusjuomia osallistujille, Sali82 tuli maistattamaan herkullisia proteiinipatukoita -ja juomia ja Ravintola Mauno tarjosi ruoan hieman alhaisempaan hintaan. Myös Forever -tuotteita oli mahdollista kokeilla ja maistaa. Minimoin kaikki kustannukset, jotta voisin lahjoittaa koko tuoton Fight Back -kannatusyhdistykselle ja ainoastaan ruoan osuuden vähensin saaduista osallistujamaksuista. Ja tästä syystä itse avasin myös vähän lompakon nyörejä, jotta lahjoittama summa oli mahdollisimman iso. Olin myös onnellinen, että tapahtumaan saapui paikan päälle itse iloinen Pekka Hyysalo, kenellä todellista elämänhalua sekä iloista energiaa on. Oli ilo huomata startissa, kuinka hänen paikallaolo inspiroi osallistujia. 

 

 

tapahtuman järjestäminen

tapahtuman järjestäminen

tapahtuman järjestäminen

 

Mainonnassa ja markkinoinnissa minua auttoi ystäväni Anna, keneltä sain erittäin paljon apua valokuvien, valokuvien muokkauksen sekä tapahtuman mainoksen ja mainosten kanssa. Ilman Annaa en olisi varmastikaan saanut mainoksesta sekä valokuvista itse yksin yhtä hienoja. Suuret kiitokset myös hänelle vielä, olit suuri apu! Lisäksi hän jaksoi sinnikkäästi mainostaa tapahtumaani Instagramissa sekä Facebookissa, minkä ansiosta varmastikin tapahtuma keräsi osallistujia. Kiitokset muillekin tapahtumaa mainostaneille. Ensi vuonna uudelleen, eiks ni? 🙂

 

Vinkkejä kävely -ja juoksutapahtuman järjestämiseen:

– Mieti ensin, että minkälaisen tapahtuman haluat järjestää ja kenelle. Mikä tapahtuma toisi sinulle hyvän fiiliksen? Tee siis itsesi näköinen tapahtuma, niin varmasti onnistut!

– Ota selvää mitä lupia tarvitset ja keneltä. Mikäli tapahtuma pidetään kaupungin tai muun omistajan alueella, tulee sinun pyytää omistajan maalupa. Maaluvan saaminen kestää melko kauan (ainakin kaupungilta pyydettäessä), joten se kannattaa olla to do -listalla alkupäässä.

– Muista myös tapahtuman ilmoittamisvelvollisuus poliisille tai pelastuslaitokselle. Selvitä, että mitä huomioitavaa on, kun järjestät yleisötilaisuuden. Aina poliisille tai pelastuslaitokselle voi soittaa ja kysyä asioista. Kannattaa aina ottaa varman päälle ja kysyä kaikki mietityttävät kysymykset. 

– Selvitä, että tarvitaanko tapahtumaasi järjestyksenvalvontaa? Ota poliisin yhteyttä tarpeen vaatiessa.

– Ota huomioon tapahtuman vakuutusasiat, tarvitseeko tapahtumasi vakuutuksia?

– Suunnittele ajoissa reitti ja tarkista, että tarvitsetko reitille vain oppaita (esimerkiksi ystäviä, sukulaisia) ohjaamaan osallistujia, vai onko reitti sellainen, että tarvitset liikenteenohjaajia. 

– Ota reitin merkitsemiseen paljon aikaa ja muista, että joskus kansalaiset voivat merkkejä poistaa. Valmistaudu siis siihen, että sinulla on ylimääräisiä merkkejä ja kiinnitysmahdollisuudet kiinnittää merkkejä uudelleen tarpeen mukaan.

– Merkitse reitti hyvin ja varmista, että mihin saat merkkejä laittaa. Olen sitä mieltä, että mitä enemmän merkkejä, sen parempi. Näin varmistut, että jokainen osallistuja pysyy oikealla reitillä alusta loppuun. Merkkien tulee olla myös hyvin näkyviä, jotta ne erottuvat kunnolla.

– Huomioi, että tapahtumassa voi sattua henkilövahinkoja tai tapaturmia, joten tapahtumapaikalla kannattaisi olla ensiapuhenkilöstöä sekä ensiaputaitoisia henkilöitä kävelemässä -ja/tai juoksemassa itse reitillä varmistamassa kaiken olevan kunnossa. 

– Varmista, tuplavarmista ja triplavarmista kaikki, niin ei tule yllätyksiä tai unohduksia. Kirjaa kaikki tekemäsi asiat ylös, jotta tiedät varmasti, että jokainen asia on suunniteltu, huomioitu ja hoidettu.

– Pyydä tarpeeksi vapaaehtoisia tulemaan tapahtuman avuksi, liikaa ei voi olla. Et voi hoitaa tapahtuma-aikana kaikkea, vaikka kuinka yrittäisit. Tapahtuman järjestäjän tulee osata delegoida tehtäviä!

– Mikäli lahjoitat tapahtuman tuoton tai osan siitä, niin selvitä veroasiat. Mikäli yksityishenkilönä lahjoitat, ei veroasioita tarvitse huolehtia. Varmista kuitenkin verotoimistosta, jos jokin on muuttunut vuoden aikana 🙂

– Mainosta ja markkinoi tapahtumaa koko ajan, ole siis esillä asian kanssa. Markkinoinnilla sekä mainonnalla on iso merkitys, joten tätä osaa ei kannata aliarvioida. Panosta siihen, että saat tapahtumasi esille paikallisiin lehtiin, suunnittele ja tee Facebook -sivut sekä jaa tapahtumasta informaatiota eri tavoin. 

– Tapahtuman järjestäjänä olet vastuussa myös tapahtuman alueen siivouksesta sekä reittimerkkien puhdistuksesta. Varaa aikaa siis kalenteriin myös tähän.

– Ja lopuksi.. nauti tapahtumasta ja hyvästä fiiliksestä! 

 

 

Huh, vuosi on mennyt niin lujaa vauhtia, juurihan tapahtuma vasta oli! Toivottavasti päästään ensi vuonna nauttimaan Uittamon kauniista maisemista kävelyn -tai juoksun merkeissä Tour de Uittamo 2018 :ssa! Tulethan mukaan? 🙂

Essi

 

KUVAT: ANNA NÄÄPPÄ

 

Lue myös:

The Blog Awards 2017

Miten saada kiinteät käsivarret? Tässä mun ehdoton vinkki

 

Seuraa minua:

Instagram

Facebook

Bloglovin

The Blog Awards Finland 2017

 

Blog awards 2017

Blog awards 2017

Blog awards 2017

Blog awards 2017

 

Olen aina mielenkiinnolla seurannut erilaisia Blogi Awardseja ja unelmoinut itsekin joskus pääseväni edes paikalle, vaikka en mukana äänestyksessä olisikaan, heh. Voin myös tunnustaa, että olen kyllä ollut hyvällä tavalla kateellinen bloggareille, jotka ovat saaneet bloginsa näkyviin, lukijoita blogilleen sekä siis tehneet upeaa työtä ja voittaneet oman bloginsa kategorian, tai ovat olleet äänestyksessä mukana. No mutta hei, aina voi ja pitääkin unelmoida. Itse olen onnellinen, että vihdoinkin uskalsin tehdä unelmani eteen sen, että avasin oman blogin. Se on minulle jo iso juttu ja en kyllä kadu päivääkään, tämä on niin kivaa ja antoisaa. Syksyllä, tai oikeastaan tarkemmin, elokuussa tulee täyteen blogin kirjoittamista yksi vuosi. Turhaan siis pelkäsin muiden ajatuksia ja mielipiteitä, ja onneksi lopulta tein sen mitä itse halusin. Tsemppiä siis kaikille muille blogikollegoille, olette mahtavia ja kiitoksia heille, ketkä blogiani lukevat. Laittakaa kommenttia, olisi kiva nähdä että ketä siellä oikein blogiani lueskelee 🙂

Sitten mietin, että no hei, miksipä ei sitä laittaisi kaikkea peliin, kirjoittaisi tätä postausta ja toivoisi, että saisin edes muutaman äänen blogilleni. Ne, jotka kokevat että ovat saaneet blogini kautta ideoita, vinkkejä tai jos olen jollain tavalla inspannut, niin minut voi totkai ilmoittaa sinun mielestäsi sopivaan kategoriaan. 

 

Blog awards 2017

Blog awards 2017

Blog awards 2017

 

Pääset ilmoittamaan sinun suosikkiblogeja täältä (klik) ja kategorian kohdalle voi siis laittaa blogin www-sivut. Voit myös ehdottaa minun blogiani, jee! Blogini osoite on: http://www.lily.fi/blogit/e-s-s-i-h-e-l-p-p-i

Syksyllä tuonne sivustolla ilmestyy blogit, jotka ovat tietyssä kategoriassa mukana, eli uskoisin ainakin koko kesän ajan olevan ilmoittamis mahdollisuus avoinna. Toivoisin äänestyksessä olevan mukana ainakin muutama blogi (haha, joku 20 kpl), jonka olen listalle ilmoittanut. Aina pitää myös kollegaa auttaa. Se on reilua, eiks je! Ja jos haluaisi päästä kyseiseen tapahtumaan osallistumaan, niin voi myös voittaa liput tapahtumaan, jos ilmoittaa omia suosikkiblogeja. Eli vink vink, menepä ilmoittamaan oma suosikkisi sinne. Niin minäkin tein.

 

Hei hei, hyvää viikkoa kaikille!

Essi

 

KUVAT: ANNA NÄÄPPÄ

 

Lue myös:

Miksi ja mitä kannattaisi syödä treenin jälkeen?

Miten saada kiinteät käsivarret? Tässä mun ehdoton vinkki

 

Seuraa minua:

Instagram

Facebook

Bloglovin

 

 

 

Miksi ja mitä kannattaisi syödä treenien jälkeen?

personal trainer turku

mitä syödä treenin jälkeen

syöminen treenin jälkeen

mitä syödä treenin jälkeen

 

Kirjoitin hetki sitten, että mitä olisi hyvä syödä ennen treeniä ja miksi. Mutta nyt puhutaan siitä, että mitä kantsii syödä treenin jälkeen. Mun puolesta jokainen saa syödä miten haluaa, mutta jos ideana on saada tuloksia sekä saavuttaa se oma tavoite, niin silloin ruoalla on suuren suuri merkitys. Katsotaan siis asiaa sen asian näkökulmasta. Jes! Lehdissä ja blogeissa pyörii erilaisia mielipiteitä ja vinkkejä, että mitä kannattaisi syödä treenin jälkeen ja miksi. Jokaisella saa toki olla omat mielipiteet, mutta kysymys kuuluukin, että miksi oikesti kannattaa syödä heti treenin jälkeen? Minkä vuoksi salilla heilutellaan heti sheikkeriä ja juodaan joskus jopa pahanmakuinen juoma kurkusta alas ja mitä se oikein sitten on? Telkkarista pauhaa mainos, bananas are for monkeys, mitä se tarkoittaa? Siihen, että miksi ja mitä syödä treenin jälkeen, on ihan tieteellinen syy, ja sillä on oikeasti merkitystä mitä syö treenien jälkeen, jos ajatellaan lihasten kasvastusta ja palautumista. 

Raskaan harjoituksen jälkeen kehossa vallitsee kudoksia rakentava tila, eli anabolia. Täytyy kuitenkin muistaa, että harjoituksen jälkeen kehossa vallitsee myös kudoksia hajottava tila, ja sitä taas puolestaan kutsutaan kataboliaksi. No mitä se sitten suomeksi oikein tarkoittaa? Katabolia lyhykäisyydessään tarkoittaa hajottavaa aineenvaihduntaa, jonka vuoksi on tärkeää on siis treenin jälkeen pitää huolta, että lihaskasvu jatkuu ja hajotus pysähtyy, ja se tapahtuu syömällä oikeanlaista ruokaa treenin jälkeen, jotta lihakset saavat kaiken tarvittavan korjatakseen lihaksia sekä tankatakseen energiavarastot täyteen. Jos kuitenkaan kehoa ei ravitse oikein tai suht nopeasti treenin jälkeen, voi katabolia jäädä päälle ja silloin voi keho varastaa lihaksista kaiken tarvittavan energian. Ja sitähän me emme halua! Pelkkä ruoka ei riitä, vaan pitää huolehtia myös kehon nestetasapainosta. Kehoa tulisi siis pitää myös nesteytettynä, sillä treenauksen aikana vuodatetut hikipisarat voivat aiheuttaa nestetasapainon heittelemistä. Kantsii siis juoda paljon vettä rankan treenin jälkeen, jotta nestetasapaino säilyy. 

 

Treenin jälkeen kannattaa nauttia heti n. 20-30g proteiinia ja myös hiilihydraattia, jos seuraavaan hiilihydraattipitoiseen ruokaan on yli tunti aikaa tai että seuraava harjoitus tehdään niin pian ettei ehditä syömään kunnollista ateriaa. Itse syön aina treenin jälkeen heraproteiinia sekä joskus yhden banaanin, jos tiedän, että seuraava ateria voi vähän venähtää. Joskus olen banaanin sijasta käyttänyt puhdasta hiilihydraattia, vitargoa tai maltodekstriinia, mutta tuntui että se ei ihan omalle masulle ollut kovin hyväksi. Banaani on sitä paitsi terveellisempi vaihtoehto kuin erilaiset hiilihydraattivalmisteet. Kuitenkaan hiilihydraatin tarve treenin jälkeen on mun mielestä hieman yliarvostettu, siis mikäli syö kunnollisen ruoan treenin jälkeen. Silloin pelkkä heraproteiini riittää treenin jälkeen. Hiilihydraatti ei kiihdytä proteiinisynteesiä tai vähennä lihasproteiinien hajotusta, joten hiilihydraattia ei tarvitse nauttia heti treenin jälkeen, mikäli se ei itselleen sovi (eli hiilihydraatti jos helposti lihottaa) tai jos tavoitteena on lihasten kasvu sekä rasvan polttaminen tai sen minimointi. Kuluttavan pitkän lenkin jälkeen voi syödä enemmän hiilihydraattia verrattuna proteiinin määrän, ja kun taas rankan salitreenin tai kovatehoisen kestävyystreenin jälkeen kannattaisi syödä noin puolet ja puolet hiilihydraattia sekä proteiinia (jos siis lihasten kasvatus on se juttu)

 

personal trainer turku

personal trainer turku

 

Tässä vielä muutamia ideoita, mitä voi treenin jälkeen syödä, jos heraproteiinit ei kiinnosta ja haluaa tankata tankit täyteen puhtaalla ruoalla:

– maitorahkaa tai raejuustoa sekä hedelmä/marjoja

– kaurapuuroa, raejuustoa/rahkaa ja hedelmä/marjoja

– smoothie, jossa on rahkaa/jogurttia tai raejuustoa sekä marjoja/banaania ja/tai kaurahiutaleita

– karjalanpiirakka, kanamuna (sekä maitoa)

– leipää juustolla ja kalkkuna/kinkkuleikkeleellä sekä kananmuna

– kunnollinen lounas; lihaa / kalaa / kanaa, salaattia ja kasviksia sekä riisi / pasta / peruna /quinoa 

– proteiinipatukka ja banaani

(- ja heraproteiini/valkuaisproteiini + maltodekstriini tai banaani)

Idea olisi siis se, että heti treenin jälkeen tulisi nauttia nopea palautusjuoma/välipala ja sitten syödä vielä kunnollinen ateria n. 1-2 tunnin päästä treenien jälkeen, sillä silloin kroppa on valmis ottamaan tehokkaimmin vastaan hiilihydraattia (johtuen insuliiniherkkyyden ja ravintoaineiden vastaanottamisen kohoamisesta). Pelkkä palautusjuoma ei sitten riitä korvaamaan päivällistä/lounasta, vaan kunnollinen ateria pitää vielä syödä ja täältä (klik) voit lukea, että mitä normaalisti syön lounaalla tai päivällisellä. 

 

Ei muuta kun treenaamaan ja siitä sitten safkaa nassuun 🙂 Jos teillä on jokin hyvä vinkki mitä itse syötte treenin jälkeen, niin jaa se ihmeessä.

Essi

 

Kuvat ja editointi – Anna NääppäAnnalla -blogi

 

 

Lue myös:

Polttava pepputreeni. Näillä vinkeillä peppu piukaksi.

Syön pätkäpaaston mukaisesti. Mitä ihmettä se oikein tarkoittaa?

 

Seuraa minua:

Instagram

Facebook

Bloglovin