Mitä tehdä jos turvottaa?

miten saada turvotus pois

miten saada turvotus pois

miten saada turvotus pois

 

Söin pääsiäisenä ihan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, mutta joka päivä tuli herkuteltua muutamalla karkilla ja lauantaina treffi-iltana söin pitkästä aikaa burgerin ja tietty ranskalaisilla, heh. Oli muuten suussa sulavaa 😉 Ravintolaruoan sekä maltillisen herkuttelun lisäksi join muutaman lasin viiniä ja kappas, oli muuten aika pöhöttynyt ja nesteinen olo pääsiäisen jälkeen, heh! Painokin oli noussut hieman alle kilon verran, mutta nestettä se vaan on hei, ei kantsi aina vaa’an lukemasta säikähtää. Mistä tämä nesteisyys ja turvonneisuus sitten oikein johtuu? Nestettä sekä turvotusta syntyy, kun elimistön solujen välitilaan kerääntyy nestettä ja sen syynä voi olla monia erilaisia syitä, kuten liikkumattomuus, liian suolainen tai sokerillinen ruoka ja se ettei ole muistettu juoda riittävästi, siis vettä. 

Nesteiden lähtemistä kropasta voi edesauttaa ihan arkisilla asioilla, mutta nesteiden poistuminen kuitenkin vie oman aikansa, eli kärsivällinen kantsii olla. Ei se neste ihan päivässä katoa, mutta viikossa näillä ohjeilla tulee jo hyvää menestystä sen suhteen 🙂 Minulla on omat vinkkini nesteiden poistumiseen, jos tuntuu että kroppa on imenyt syystä tai toisesta nesteitä itseensä. 

 

miten saada turvotus pois

miten saada turvotus pois

 

 1. 

Kannattaa liikkua niin, että saa kunnon hien pintaan. Eli syke koholle, raskaita liikkeitä kuntosalilla tai kunnon intervallitreeni, niin sillä hiki tulee ja nesteet saa kyytiä. Liikunta auttaa sen vuoksi, että se saa aikaan verenkiertoon sekä nestekiertoon vauhtia ja siten auttaa nesteiden poistumisessa. Älä kuitenkaan ylilyö liikunnan määrää, sillä joskus treenauksella voi olla päinvastainen tulos. Lihaskuntotreeni kun aiheuttaa lihaksiin mikrovaurioita, niin se itsessään myös aiheuttaa pientä lihasten turpoamista.

2. 

 Muutaman päivän ajan kannattaa huomioida suolan, huonojen rasvojen sekä sokerin käyttöä ja välttää niiden syömistä. Älä myöskään juo alkoholia.

3.

Vesi. Se iänikuinen salaisuus. Miksi vettä olisi sitten hyvä juoda? No veden avulla saa kropan nestekierron vauhtiin ja siten ylimääräinen turvotus ja neste lähtevät pikkuhiljaa kropasta. Muista juoda ainakin 2 – 3 litraa vettä päivässä ja jätä kaikki hiilihapollinen juoma pois hetkeksi. Puhdas vesi on kaiken a ja o.

4.

Kannattaa syödä vähemmän hiilihydraatteja kuin normaalisti, vaikka vain ihan muutaman päivän ajan. Syö puhdasta ja ravintorikasta ruokaa, kuten salaatteja, kasviksia, pähkinöitä, kanaa tai kalaa. Mikäli urheilee paljon, tarvitsee keho hiilihydraatteja. Suosi silloin täysjyvällisiä tuotteita, jossa on kuituja ja jotka imeytyvät hitaasti. Jos olet meinaan herkutellut ja sen vuoksi olosi on nesteinen ja turvonnut, niin glykokeenivarastoja on turha täydentää enää syömällä lisää hiilihydraatteja tai herkkuja 🙂 

5.

Muista levätä ja rentoutua. Älä siis stressaa siitä, että kehosi on kerännyt nestettä ja on turvonnut olo, vaikka se fiilis ikävä onkin. Stressihormoni voi aiheuttaa lisää turvotusta, joten kannattaa muistaa levätä, rentoutua ja nukkua! Anna kropalle aikaa siis palautua.

 

Nämä ovat ainakin minulla toimineet hyvin, vaikka turvotus ei ikinä kivaa olekaan. Onko teillä vielä jotain hyviä vinkkejä nesteen ja turvotuksen poistamiseksi? Ja jes hei, viikonloppu alkaa tänään! Onko teillä jotain kivoja suunnitelmia? Itselläni on taas svedu -treeni tiedossa, ystävän synttärit sekä ulkoilua (toivotaan siis aurinkoista keliä).

Ihanaa viikonloppua siis kaikille 🙂

Essi

 

KUVAT JA EDITOINTI: Anna Nääppä, Annalla -blogi

Kurkkaa myös Annan Facebook -sivut ja ihastele hänen ihania kuvia.

 

Lue myös: Parhaat asiat just nyt sekä tällä treenillä rasva palaa!

 

Seuraa myös instagramissa (klik) ja kurkkaa kotisivuni (klik).

 

 

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta