4 minuutin rasvanpolttotreeni, w o w ! Ota koppi treenistä ja pistä rasva sulamaan!

tabatatreeni

tabatatreeni

 

Kirjoitin juuri hyvästä treenistä, jolla rasva palaa varmasti. Oletteko jo muuten kokeilleet sitä? No tälläkin treenillä rasva tirisee ja oikein kunnolla meinaan 🙂 Itse tein tämän treenin viime viikolla ja voi jukra, se oli erittäin hyvä, mutta erittäin haastava. Ja niin nopeiden ja tehokkaiden treenien pitääkin olla.

Kyse on siis tabata treenistä (joka on HIIT -treeni), jossa on idea tehdä yhtä tiettyä liikettä 4 minuutin ajan, 20 sekunnin työosuuksilla sekä 10 sekunnin lepoajalla. Yhteensä kierroksia tulee kahdeksan. Jos treenin tekee täysillä, niin usko tai älä, neljä minuuttia riittää ja sopii kiireisellekin treenaajalle. Mutta siinä ei armoa anneta, ei sitten yhtään 🙂 Niin kuin minä tein, tabata treenin voi tehdä myös niin, että valitsee vaikka kolme liikettä, jotka tehdään yksitellen ja jokaista liikettä tehdään 8 kierrosta, jonka jälkeen siirrytään toiseen liikkeeseen jne jne. Tällöin yhteensä treeniajaksi tulee 12 minuuttia, joka on tosi tehokas sekä hapottava treeni. Ja mikä parasta, treeni osuu ja uppoo koko vartalolle. Huikeaa eikö? 🙂

 

tabatatreeni

 

Tein omassa tabata -treenissä nämä liikkeet:

1. boksille hyppy (20 sekunnin työosuus ja 10 sekunnin lepoaika x 8 kierrosta)

2. kelkan työntö (20 sekunnin työosuus ja 10 sekunnin lepoaika x 8 kierrosta)

3. voimaköydet (20 sekunnin työosuus ja 10 sekunnin lepoaika x 8 kierrosta)

 

Mikäli haluaa tehdä tabata -treenin, mutta ei ole käytössä kelkkaa taikka voimaköysiä, niin tässä vielä liikkeitä, jotka voi halutessaan tehdä ihan kotona, ulkona tai kuntosalilla 🙂

1. Rappuselle / boksille hyppy

2. Burbee

3. Thruster (painoksi voi ottaa vaikka kiven, jos käsipainoja tai kahvakuulaa ei ole. Tai sitten voi tehdä liikkeen maljakyykkynä)

Muistakaa lämmitellä ja jäähdytellä lihakset!

 

On olemassa erilaisia tabata ajanotto -appseja, joka kantsii ladata puhelimeen, niin ei tarvitse kelloa koko ajan vilkuilla, vaan silloin voi keskittyä itse treeniin ja tekemiseen. Itse tosin asetan omaan sykemittariin ajastimet, joka piippaa aina kun esimerkiksi työosuus- ja lepoaika alkaa ja päättyy. Se on tosi näppärää ja toimii minulla hyvin. 

Vapun jälkeen tällä treenillä varmasti munkit ja tippaleivät tirisee, heh 🙂 Ottakaa siis treeni testiin, jes!

Minulla on muuten muutama paikka online -valmennuksessa tällä hetkellä auki ja jos tuntuu, että treenit tökkii tai tuloksia ei tule, niin laitahan rohkeasti viestiä 🙂 Suunnitellaan sinulle sopivat ohjelmat ja saavutetaan juuri sinun tavoitteesi, eiks je! Henkilökohtaisia ruokavalio- ja liikuntaohjelmia teen aina. Kurkkaa siis internetsivuni!

 

Iloista  v a p p u a  kaikille! 

Essi

 

Lue myös: Satasen treeni sekä pylly terhakaksi näillä vinkeillä!

 

 

15 x mitä viikonloppuna ajattelin tehdä!

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

 

Ajattelin viikonloppuna…

 

.. venytellä, rullailla ja tulla hierotuksi. Yritän tänä viikonloppuna antaa aikaa kehonhuoltoon

.. käydä ulkona syömässä juhlimassa vappua. Taidan ottaa jopa muutaman lasin kuohuvaa! 🙂

.. tehdä intervallitreenin pyramidijuoksuna

.. ehkä kokeilla uutta tapaa tehdä pizzaa! Jos on menestys, niin resepti tulee varppina blogiin

.. kirjoittaa muutaman blogipostauksen

 

 

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

elämän muutoksia

 

.. lähettää kirjanpitäjälle e-taskun kautta (vihdoinkin) kuitit

.. katsoa monta jaksoa pörrösukissa ja olovaatteissa uutta Netflix sarjaa

.. vihdoinkin leikata valkoisen collegepaidan crop paidaksi

.. ommella nahkahousuihin napit takaisin paikoilleen (tämäkin on luvattoman kauan kestänyt, huoh!)

.. kävellä pitkiä lenkkejä Pontus -koiran kanssa

 

 

.. viedä vanhoja vaatteita vaatekeräykseen

.. ottaa nökkäreitä (eli päikkäreitä)

.. käydä saunassa 

.. nautiskella rauhallisista aamuista

.. suunnitella tulevaa Menorcan matkaa

 

 

Tuolta minun viikonloppu kuulostaa. To do -lista onkin aikas pitkä, mutta onneksi on aikaa niitä touhuta. Mitä suunnitelmia teillä on?

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille!

Essi

 

Kuvat ja editointi // Anna NääppäAnnalla -blogi

Kurkatkaa muuten Annan uusi valokuvaukseen pohjautuva instagram tili täältä, siellä on  n i i n  hienoja kuvia! 

Kynnet // Saara Ahde, Kynsistudio Saara Ahde

 

Lue edellinen kirjoitus: Tässä biisilista hikitreeneihin, jes! Sekä kurkkaa hyvä treenivinkki viikonlopulle: Svedbergin treeni! 

Tässä biisilista hikitreeneihin, jes!

IMG_6840.JPG

IMG_6860.JPG

IMG_6867.JPG

 

Itse kuulun siihen kategoriaan, jotka kuuntelevat musiikkia treenatessa ja musiikin avulla minun suorituskyky kasvaa ihan selkeästi. Mutta kuuntelen musiikkia vain kuntosalitreenien aikana, en siis laita musiikkia soimaan kun teen ulkona erilaisia intervallitreenejä, plyo -treeniä, käyn juoksemassa taikka lenkkeilen koiran kanssa. Ulkona haluan olla läsnä juuri siinä hetkessä, mutta kuntosalilla haluan keskittyä tekemiseen ja musiikki on mitä mahtavin treeniboostaja sekä mielialan kasvattaja 🙂 Minulla on spotify -lista, jota päivitän ahkeraan ja listalta löytyykin tällä hetkellä 167 kappaletta, ups! (pitäiskö tehdä kansiot?) Lisäilen listaani melkein päivittäin uusia hyviä biisejä, ja sitten hyvän biisin löydyttyä, kuuntelen sitä ihan taukoamatta, heh! Onko muillakin sama tapa? 

Musiikilla on ihan super hyvä vaikutus innostaa liikkujaa, kun musiikki on sellaista, joka itselle kolahtaa. Musiikin avulla saat halutessasi jokaisen hikipisaran irti itsestäsi ja samalla tsemppaat itseäsi jatkamaan. Musiikin avulla voit myös rentoutua venyttelyn aikana tai kovan treenin jälkeen. Musiikkia voi siis käyttää eri tilanteissa ja oman fiiliksen mukaan. Joskus kovan jalkatreenin aikana voin kuunnella enemmän melodista hevimusiikkia, kun taas välillä (melkein aina) kuuntelen iloista teknopoppia. Itselläni on kyllä todella laaja musiikkigenre ja yleensä melkein mikä musiikki vaan toimii!

Olen joskus kuullut jonkun sanovan kuntosalilla, että treenin tekemiseen ei pitäisi käyttää musiikkia tsemppaamaan. Treeni siis pitäisi tehdä ilman mitään boostaajaa taikka inspistä, vaan pitäisi opetella treenaamaan ilman musiikkia. Hmm, itse olen täysin eri mieltä asiasta, sillä eikö jokainen voi itse käyttää musiikkia, jos se tuo tsemppiä omaan treenitehoon tai tuo ylipäätään inspiksen treenata? Eli musiikit korvaan ja nauttimaan hyvän musiikin tuomasta energiapiikistä!

 

IMG_6839.JPG

 

Alesso – If It Wasn’t For You

Sam Feldt, Hook N Siling – Open Your Eyes

Martin Jensen – All I Wanna Do

Hardwell Remix, Krewella – Alive

Kontinuum, Savoi – Lost

Dead by April – As a Butterfly

Borgeous, M. Bronx – Souls

Dzeko & Torres, Maestro Harrell, Delora – For You

Kyla La Grange, Kygo – Cut Your Teeth (Kygo Remix)

Jose Gonsalez – Stay Alive

View – Avalon

Marshmello – Alone

Tez Codey, Seve

Bring Me The Horizon – Avalanche

 

Oliko listassa jotain samoja biisejä kuin teillä on? Laittakaa myös teidän hyviä vinkkejä treenibiiseistä, niin voin lisätä ne omaan pitkään listaan, heh! Kelistä huolimatta (Turussa siis sataa kaatamalla lunta), niin kivaa tiistaita! 

Essi

 

Kuvat ja editointi // Anna Nääppä, Annalla -blogi

Kurkatkaa muuten Annan uusi valokuvaukseen pohjautuva instagram tili täältä, siellä on  n i i n  hienoja kuvia! 

 

Kurkkaa hyvä rasvanpolttotreeni täältä ja kokovartalotreeni täältä. Hiki tulee näitä tehtäessä, suosittelen!