Vinkkejä liikunnan aloittamiseen

miten aloittaa liikunta

miten aloittaa liikunta

miten aloittaa liikunta

miten aloittaa liikunta

miten aloittaa liikunta

Silloin kun liikunta ei ole osa elämää tai rutiineja, voi juoksulenkille taikka salille lähteminen tuntua ihan ylitsepääsettömän vaikealta. Voi se tuntua myös silloinkin, vaikka treenaaminen on kivaa ja tiedät saavasi siitä hyvän fiiliksen. Tiedän kuitenkin tunteen, olen joskus itsekin ollut samassa pisteessä ettei ihan kiinnostanut laittaa treenivaatteita päälle ja lenkkareita jalkaan. Sohva kuulosti paljon paremmalta vaihtoehdolta, varsinkin pitkän työpäivän jälkeen. Tajusin, että se on täysin itsestä kiinni, miten lähtee muokkaamaan elämää sellaiseksi, että on hyvä olla ja että omaksuu liikunnan terveydelliset merkitykset. Kukaan ei voi pakottaa sinua ulos kävelemään tai menemään jumppaan, vaan sen halun tulee olla itsestä lähtevä. Toki ryhmäpaine on hyvä tapa aloittaa ja ryhmässä hei on oikeasti ihan kivaa liikkua 🙂 Tee niin, kuten susta tuntuu hyvältä, kokeile rohkeasti eri liikuntamuotoja ja liiku niin, että se on itsellesi mielekästä. Liikunta ei saisi olla pakkopullaa, joka aamulla jo herätessä huutaa takaraivossa kielteistä fiilistä. 

Arkeen on helppo lisätä liikuntaa ja alla on muutama vinkki, että miten se voisi tuntua helpommalta 🙂

1. Lähde salille tai ulos lenkille, kävelemään tai juoksemaan heti töiden jälkeen, ennen kuin sohva kutsuu. Sohvan uumenista on meinaan super vaikeaa lähteä ulos, jumppaan tai salille. Varsinkin jos ulkona on vielä vähän surkean sateinen ilma ja olo on vähän unelias. Huomaat, että hei, olipas kivaa käydä reippaalla kävelylenkillä, eikä aikaa mennyt kuin puoli tuntia. Sekin jo riittää 🙂 Tai huh, olipa hyvä treeni ja kroppa kiittää. 

2. Pakkaa jumppavermeet jo valmiiksi, jotta voit suoraan hurauttaa töistä salille tai laita ulkoiluvaatteet eteiseen valmiiksi, niin ne tulee vaihdettua heti päälle. Pue päällesi vaatteet, joissa tunnet olosi mukavaksi. Mikään ei ole niin nihkeää, kun kiristävät ja/tai epämukavat treenivaatteet.

miten aloittaa liikunta

miten aloittaa liikunta

3. Muista syödä joku kevyt välipala, noin tuntia ennen kuin olit ajatellut liikkua. Sitten nälkä ei olisi tekosyy lähteä töistä suoraan kotiin syömään tai että olosi olisi nuutunut nälän vuoksi. Silloin usein herkut valtaavat mielen ja liikunnat jäävät huomiseen.

4. Musiikki. Se tuo niin hyvän fiiliksen treenaamiseen, kun lempparibiisit soi täysillä korvissa. Kun kuulet hyvää musiikkia, tulee sinulle hyvä fiilis ja treenikin voisi kulkea hyvin. Tämä toimii minulla! 🙂

5. Mieti, että mitkä omat tavoitteet voisivat olla ja miksi liikut. Kun ymmärrät, että liikunnasta saat lisää energiaa ja tunnet olosi paremmaksi, niin liikunnan merkitys konkretisoituu. Yksi tunti liikuntaa on kaksi tuntia energiaa 🙂

miten aloittaa liikunta

6. Tuntuuko siltä, että salille mentäessä menet laitteisiin, jotka ovat vapaita ja ehkä sinulle tuttuja? Tai tuntuuko, että sinulla ei ole mitään ohjelmaa, jota seurata? Joskus pelkästään salille meno ilman mitään kunnollista ohjelmaa voi tuntua raskaalta. ”Mitä tekisin tänään?” ”Onkohan ne tutut laitteet vapaita?” Pyydä vaikka kuntosaliohjelma kuntosalin personal trainerilta, ota itse yhteyttä personal traineriin ja etsi internetistä hyvä kuntosaliohjelma, jota voisit seurata. Se auttaa kummasti, kun tiedät mitä menet salille tekemään. 

7. Kirjoita kalenteriin jo valmiiksi, että koska ajattelit liikkua ja päätä, että nyt liikut. Silloin treenejä on vaikeampi siirtää esimerkiksi huomiselle, kun huominen voi jo olla täynnä puuhaa. Itse käytän tätä vinkkiä. Kirjaan jo parin viikon päähän omat menot sekä liikunnat, ja silloin ne tulee suoritettua. Joskus tietenkin tulee muutoksia, mutta silloin liikunnan suunnitteleminen on helpompaa kuin kalenterissa on kaikki menot jo valmiiksi. 

Eli tsemppiä liikunnan aloittamiseen ja päätä, että aloitat jo tänään 🙂 Energistä viikkoa kaikille, jes!

Essi

ps. Nämä kuvat on otettu viime vuonna huhtikuun aikaan minun koulutyötä varten. On taas vuosi mennyt nopeasti, huh! Anna on upeat kuvat ottanut ja taltioinut hyvän fiiliksen 🙂

Kuvat ja editointi // Anna Nääppä, Annalla -blogi

Essi

2 vastausta artikkeliin “Vinkkejä liikunnan aloittamiseen”

  1. Voisin myös lisätä, että jos salille tai lenkillemeno ei yhtään houkuttele, niin myös kotona voi tehdä monipuolisesti harjoitteita. YouTube on pullollaan kaikkea mahdollista joogasta lihaskuntotekniikkaan ja ”vanhanaikaisesta” aerobicistä zumbaan ja humppaan.

  2. Kiitos hyvästä kommentista 🙂 Totta, näin on ja itsekin silloin tällöin teen kotona treenin. Itse koen kuitenkin, että kotona tehtävät harjoitteet voi joskus tuntua jopa vieläkin hankalalta aloittaa kun se, että menisi muualle liikkumaan. Mutta nämä on mielipideasioita ja pääasia, että löytää itselle sopivan liikkumismuodon ja paikan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta