DIEETIN KUULUMISET

Dieetin aikaiset kuulumiset

Dieetin aikaiset kuulumiset

Dieetin aikaiset kuulumiset

Dieetin aikaiset kuulumiset

 

Jaahas, nyt olisi dieettipäivityksen aika. Juuri tuossa työkavereille kauhistelin, että miten tuo sana dieetti onkin kamala ja tuo sellaisen negatiivisen sävytteen tuon sanan ympärille. Sitä se ei kuitenkaan ole mun mielestä ole, mutta välillä puhun dieetistä ja välillä kiristelystä. Sana Diet on kuitenkin englanninkielinen sana, joka merkitsee vaan ruokavaliota. Eli noin ajateltuna, ei sen pitäisi tuoda mitään välitöntä negatiivista ajattelua, mutta ehkä se sana mielikuvana on enemmänkin pussikeitto -tai pikadieettiin liittyvä. En tiedä, vai mitä mieltä te olette? Mutta siis, miten minun dieettini etenee? 🙂 No hyvinhän se etenee ja olo on todella virkeä. Paino on laskenut jo 1,2 kg neljässä viikossa ja olen siitä tyytyväinen, sillä teen aerobista vähemmän nyt kuin mitä aikaisempina kertoina. Otan ruokavalion vähennyksen sekä aerobisen liikunnan lisäämisen vasta kun tuntuu, että paino alkaa junnaamaan paikoillaan. Sopiva painonpudotustahti on n. 200g per viikko (naisella), joten ihan aikataulussa olen. Jes!

Lisäksi minulla oli lauantaina tankkauspäivä, jota en ole aiemmin pitänyt. Oliko hei vähän kiva neljän viikon tarkan syömisen jälkeen syödä n. 150g irtokarkkeja sekä puolikas joulutorttu. Mums 🙂 Mutta ne riitti kyllä. Karkit syötyäni, niin tuli jo vähän huono olo. Miten se onkaan niin, että silmät söisi aina paaaljon enemmän karkkia tai herkkuja ylipäätään, kuin oikeasti masu vetää sisäänsä, ilman huonoa oloa. Jos lasketaan hieman, niin tuo minun n. 150 g:n irtokarkkipussi, mitä se olikaan sitten kaloreissa. Yksi gramma hiilihydraattia tuottaa 4 kcal eli herkut toivat minulle 600 kcal extraa + se puolikas joulutorttu, jota en edes laskenut, se oli niin pieni, hihi! Tuon kokoinen tankkauspäivä on minun kokoiselle juuri passeli. Paino vaan putoaa vaikka söin herkkuja, melko kivaa! Kuten varmaan edellisessä postauksessa olikin, niin aion tehdä erillisen postauksen ihan vaan tankkauspäivästä. Siitä voi olla monelle apua tai joka vaan haluaa tietää että mitä se tarkoittaa ja miksi sellaista tehdään.

Mutta nyt suihkuun. Olen istunut kookosöljy ja castor öljysekoitus päässäni n. kaksi tuntia. Nyt hiusten pitäisi taas kiiltää ja olla ihanan eloisat. Jos haluatte lukea tuosta öljykombosta ja mistä sitä castor öljyä saa, niin lukaise minun vinkit hiusten hyvinvointiin täältä.

Kivaa alkanutta viikkoa kaikille 🙂

Essi

 

Kuvat ja editointi // Anna Nääppä, Annalla -blogi

TEHOKAS YLÄVARTALON TREENI

Tehokas yläkropalle tehtävä treeni

Huh, tein eilen hyvän yläkropan treenin, joka kyllä kuuluu minun yhdeksän päivän kierron kuntosalitreeniin ja on vieläpä suht nopea tehdä. Tämä treeni on aina yhtä hyvä ja tehokas, joten ajattelin sen jakaa kanssanne 🙂 

Tämä kyseinen treeni tehdään niin, että kaksi liikettä tehdään supersarjana, joka siis tarkoittaa sitä, että tehdään kaksi liikettä peräkkäin, jonka jälkeen vasta pidetään pieni breikki. Ja tämän treenin avulla on siis tarkoitus säästää kropan rasvatonta massaa sekä aiheuttaa vartaloon aineenvaihduntapiikkejä, josta syystä rasva palaa vielä 2-3 päivää, ja silloinkin kun vaan makaat sohvalla, sillä proteiinin aineenvaihdunta on käynnissä. Superia, eikö? Tästä syystä itse suosittelen dieetillä tämän tyyppisiä treenejä kunnon voimanharjoittelun lisäksi.

Tehokas yläkropalle tehtävä treeni

Tarkoitus on saada syke nousemaan ja kalorin kulutus koholle, jonka vuoksi tehdään 12 toistoa per liike, mahdollisimman raskailla painoilla. 

Liikkeet ovat:

a. Alataljasoutu, 4 sarjaa x 12 toistoa

b. Punnerrus, 4 sarjaa x 12 toistoa

 

c. Ylätaljaveto V-kahvalla, 4 sarjaa x 12 toistoa

d. Sivuvipunostot, 4 sarjaa x 12 toistoa

 

e. Hauiskääntö alataljalla tai tangolla, 4 x 12 toistoa

f. Ojentajapunnerrus ylätaljassa, myötä tai vastaotteella, 4 sarjaa x 12 toistoa

 

Olkaa treeniä tehdessä tarkkoja siitä, että liikkeet tehdään teknisesti hyvin. Vaikka siis painot valitaan sen mukaan, että treeni on raskas, niin keskittykää liikkeeseen ja siihen, että missä liikkeen pitäisi tuntua. Harjoitetaan siis lihasta eikä liikettä. Silloin treenistä tulee hyvä 🙂

Tehokas yläkropalle tehtävä treeni

Tehokas yläkropalle tehtävä treeni

 

Ei muuta kuin kokeilemaan ja hikoilemaan. Toivottavasti saatte treenistä paljon irti. Minä ainakin olin eilen ihan puhki tämän jälkeen, heh!

Iloa treeneihin, jes 🙂

Terkuin,

Essi

ps. dieettipäivitys on tuloillaan ja hyvin etenee! Tänään minulla on tankkauspäivä, josta ajattelin kertoa teille lisää. Mikä se oikein ja minkä vuoksi sellaista pidetään.

RUTIINIT

IMG_6126.JPG

IMG_6128.JPG

IMG_6129.JPG

Rutiinit. Meillä jokaisella on varmasti niitä. On outoja, hauskoja sekä tärkeitä, ja minulle rutiinit myös ovat täysin arkipäivää. Välillä naureskelen itselleni siitä, miksi tuntuu että maailma kaatuu, jos asiat ei mene niin, kun ne olen aina tehnyt. Nyt en puhu mistään itkukupotkuraivareista, vaan siitä, että on hyvä välillä mennä yli omien rajojen ja rutiineiden, eikä ottaa itseensä tai suuttua siitä. Opintovapaavuonna opin siihen, että ei kaikki mene niin kuin itse haluan ja välillä omia rutiineja ei voi noudattaa. Itse koen arjen pyörivän paljon paremmin, kun seuraan omia samoja vanhoja kaavoja päivästä toiseen, mutta välillä muutos on hyvästä. Mutta tunnustan, että stressaan, jos arkena en ole tiettyyn aikana kotona. Haluan aina iltaisin sen oman rauhoittumishetken ja latautua seuraavaan päivään. Ja jos jostain syystä en ole kuin myöhään illalla vasta kotona, niin se tuntuu hieman ahdistavalta. Kun ei pysty tehdä asioita siinä järjestyksessä kun on tottunut. Kuulostaako oudolta vai onko muillakin samanlaisia fiiliksiä?

Jännä kyllä, että vuodenkin jälkeen, nyt kun palasin töihin, samat rutiinit nousevat pintaan. Opintovapaalla huitelin vähän vapaammin, kun sain elääkin hieman vapaammin, ilman klo 05.20 aamuherätyksiä taikka muun muassa töihin liittyvää stressiä. Itaseasissa olen nyt päättänyt olla stressaamatta minun vakituisessa työssä ja omien valmennuspalveluiden osalta myöskin. Pyrin tekemään työn hyvin ja ammattimaisesti, mutta turha stressaaminen aiheuttaa niin huonoa oloa, että ei kannata. 

IMG_6130.JPG

 

IMG_6127.JPG

IMG_6138.JPG
IMG_6132.JPG

Mitä rutiineja minulla on? No vaikka ja mitä. Aamutoimet menee samassa järjestyksessä, olinko sitten kotona Naantalissa tai poikaystävän luona Järvenpäässä. Vähän eri rutiinit, mutta tietyt asiat toistuvat aina. Aamuisin syön yleensä aina saman aamupalan, poikkeuksia lukuunottamatta ja juon kahvia. Aamupalani on puuro raejuustolla sekä marjoilla. Ja vieläpä tietyillä marjoilla, haha! Joskus heittäydyn hurjaksi ja syön puuroni vaikka punaherukoilla, joka on muuten ihan super hyvää. Hurjaa, eikö? 🙂 Aamuisin otan aina vitaminiit (monivitamiinit, D-vitamiini ja omega). Ja nyt kun hieman kiristelen, kuuluu myös aamupainon ottaminen aamurutiineihin. Painon mittaan vähintään kolme kertaa viikossa, jotta saan laskettua niiden keskiarvon ja seurattua kiristelyn etenemistä. 

Ruoaksi syön kotona liian usein vähärasvaista punaista lihaa, joka minun pitäisi vaihtaa kalaan tai kanaan, mutta nyt on meneillään jauhelihakausi. Pidän vaan jauhelihakastikkeesta, joten teen sen usein sunnuntaina valmiiksi. Viikolla sitten ei tarvitse tulla nälkäisenä kotiin ja kiukkuisena tehdä ruokaa. Kun ruoka on valmis, tulee se syötyä ja näin ollen mieliteot esimerkiksi herkkuihin vähenee. Kantsii kokeilla, suosittelen 🙂 Ja niin, 4-5 päivän ruoat ovat ehkä sopiva määrä. Sen jälkeen ruoka voi jo mennä pahaksi. 

Iltarutiinitkin ovat täysin samat arkena ja omansa ovat viikonloppuina. Arkisin aina n. klo 20.30 alan tekemään eväitä töihin valmiiksi, pakkaamaan treenikassia sekä valmistan iltapalan. Joka on muuten ollut nyt kolmen viikon ajan täysin sama, heh! 

Iltapalani sisältää:

– Rahkaa n. 200g

– Banaania n. 20g

– Marjoja 100g

– Määpähkinävoita 20g 

Aivan superi iltapala ja nam, maapähkinävoi. Olen jäänyt totaalisesti siihen koukkuun. 

Iltaisin myös pesen ajoissa meikit sekä poistan piilolinssit ja katson seuraavan päivän vaatteet. Nukkumaan mennessä laitan aina pörrösukat jalkaan eli lasten sellaiset pehmeät kotisukat, heh. Saan niitä sukkia joka vuosi joululahjaksi vanhemmilta. Ihan hyvä, kun niitä sukkia kuluu jonkin verran. Sukat on ja pysyy, olipa sitten kesä tai talvi. Nukkumaan menen n. klo 22.00, mutta nyt vielä en ole päässyt vanhoihin unirytmeihin kiinni ja saan unta vasta n. klo 23.30-24.00. Huh, aamulla vielä väsyttää, mutta eiköhän se oikea unirytmi sieltä tule. 

IMG_6133.JPG

IMG_6134.JPG

IMG_6135.JPG

Jos mietin, että mitä muita rutiineja minulla on, niin tulee paljon asioita mieleen. Ehkä parhaimmat ovat niitä, kun huomaan että kuntosalilla lemppari lämmittelylaite on varattu. Miten voi olla, mietin, haha! No toki menen toiseen laitteeseen, mutta se ei tunnu samalta. Tai kun tietty jalkaprässi taikka venyttelyalue on täynnä. Yleensä silloin odotan omaa vuoroa, enkä tee jalkaprässiä toisella laitteella taikka venyttele muualla. Tiedän, että ei tuo nyt ihan normaalia ole, mutta hei, rutiinit. 

Kaupassakin on helppo käydä, kun yleensä ostan ne samat tutut tuotteet 🙂 Ja ostan aina sitä samaa heraproteiinia taikka samat vitamiinit. Joskus saatan kokeilla uusia, mutta lopulta palaan vanhaan samaan tuttuun tuotteeseen. No, ruokaostokset menevät usein aika näppärästi ja nopeasti, heh.

IMG_6136.JPG

IMG_6137.JPG

IMG_6140.JPG

IMG_6141.JPG

IMG_6142.JPG

Mutta paras on ehkä, kun lähden kotoa, niin sanon ääneen: kännykkä, kukkaro, avaimet.. Nuo tarkistan aina, että minulta ne löytyy kun lähden jonnekin, olin sitten missä päin maailmaa tahansa. Mutta, en ihan kovin montaa kertaa olekaan niitä unohtanut, tietty kun jauhan tota samaa kännykkä, kukkaro, avaimet miljoona kertaa 🙂 Eli rutiineista on paljon apua, eikä vain haittaa. Tai niin itse ainakin ne koen. 

Mitä rutiineita siellä muilta löytyy?

Kivaa viikonlopun jatkoa 🙂 Minä alan tekemään nyt omia iltarutiineita, hah!

Essi

 

Kuvat ja editointi // Anna Nääppä, Annalla -blogi