BREAKFAST

aamupala11.jpg

Aamupala1.jpg

Aamupala2.jpg

Aamupala3.jpg

Aamupala4.jpg

aamupala5.jpg

Aamupala6.jpg

Aamupala7.jpg

Aamupala8.jpg

 

 

Kävimme aamupalalla Tuusulan Krapi -hotellissa, jossa on aivan uskomattoman ihana aamupalabuffet. Jos olette siellä suunnilla, niin suosittelen kokeilemaan. Listalta löytyy paljon terveellistä, laadukasta ruokaa ja plussana että melkein kaikki on täysin itse tehtyä. Mukaanlukien yön yli haudutettu ohrapuuro, nam! 

Aamupala on päivän tärkein ateria, niin sitä sanotaan ja olen siitä täysin samaa mieltä. Ihmettelen kun kuulen jonkun sanovan ettei hän syö aamupalaa, juo vaan kahvia. Minulla alkaa masu murisemaan jo hänen puolestaan nälästä. En halua ketään tuomita kuitenkaan ja jotkut ovat totuttaneet kroppansa siihen, että aamiainen on vaan musta kahvi. Ongelma on vaan usein sitten se, että lounaalla syödään koko päivän ruoat yhteensä ja silloin aineenvaihdunnalle voi sanoa heipat. Aamiainen kun herättelee kropan yön kestäneestä paastosta sekä myös ruoansulatuksen. 

Jos ei ole tottunut syömään kunnollista aamupalaa, niin siihen tottuminen voi olla melko vaikeaa ja viedä hetken aikaa, mutta se kannattaa kuitenkin tehdä ja syödä sitten vaikka väkisin. Kyllä se helpottuu muutaman viikon päästä ja kun aamuisin alkaa olemaan jo nälkä, niin se on hyvä merkki. Normaaliin aamupalaan kuuluu hiilihydraattia, proteiinia ja rasvaa, ne ovat peruspilarit jonka ympärille aamupalan voi itselle sopivaksi suunnitella. Aamupalalta on hyvä myös löytyä kasviksia ja näin vatsa kiittää kuiduista. Rasvaa ei kannata unohtaa. Rasvaa saa esimerkiksi pähkinöistä, juustosta tai voi ottaa öljyn niin sanotusti raakana, suoraan pullosta.

Aamupala voi olla vaikka täysjyvä- tai ruisleipää, kalkkunaleikettä sekä juustoa (n. 17%:n on hyvä vaihtoehto). Leivän päälle voi laittaa esimerkiksi kurkkua, salaattia, tomaattia ja lisäksi syödä vielä yhden kananmunan, josta saa vielä proteiinia ja se täyttää kivasti.

Minun suosikkini on puuro. Syön sitä välillä joko lounaaksi tai päivälliseksi, heh! Puuroon sekoitan raejuustoa, mutta sen voi korvata hyvin herajuomalla taikka rahkallakin. Puurooni kuuluu myös marjat, niitä olisi hyvä olla myös aamupalasssa ja mikä sen parempaa kuin tuoreet suomalaiset marjat, aah, ne on niin super hyviä.

Mysli ja jogurtti ovat myös hyviä aamupalavaihtoehtoja. Kannattaa kuitenkin katsoa, että jogurtissa olisi alle 5g sokeria ja että myslissä olisi n. 350 kcal/100g. Itse suosin luonnonjogurttia, sillä haluan itse maustaa sen marjoilla taikka mehukeitolla. Hyvä mysli on Paulunsin supermysli, minulla on makuna mustikka ja vanilja. Se on mielestäni hyvänmakuinen ja bonuksena, että se on terveellinen vaihtoehto.

Aamupala ei kuitenkaan ole päivän ensimmäinen tai viimeinen ateria, vaan syödä pitäisi n. 3-4 tunnin välein. Tämä auttaa siihen, että verensokeri pysyy tasaisena koko päivän eikä tule mielitekoja syödä epäterveellistä, eikä niin ravitsevaa ruokaa. Itse pidän huolta, että saan ruokaa noin kolmen tunnin välein, muuten käy niin että muutun hungry to hangry 🙂 Hehe!

Mitä sinä syöt aamupalaksi? 🙂

Essi

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta