MALTA LEVÄTÄ..

Metsä1.jpg

Metsä3.jpg

Metsä5.jpg

Metsä6.jpg

Metsä7.jpg

Metsä8.jpg

Metsä9.jpg

 

 

Onneksi, olen jo melkein täysin parantunut flunssasta ja siitä epätoivosta, että miksi minä sairastuin. Sitä pitää paljon itselle selitellä, että miksi pitää muistaa rauhassa levätä ja parantua flunssan jälkeen kunnolla ennen kuin lähtee taas sinne lenkkipoluille mäkijuoksua vetämään. Katsos urheilufriikille flunssat ovat melkoinen katastrofi, kun voimatasot laskevat ja kestävyyskunto voi laskea jopa 25 prosenttia viikon aikana, ai kamala! Mut hei, kyllä se pururata tai kuntosali minua siellä odottaa ja voimatasot palaa varmasti takaisin 🙂 

Siihen on siis ihan syy olla urheilematta. Kun rasitat itseäsi, niin vaarannat itsesi ja voit saada sydänlihastulehduksen, joka voi olla hengenvaarallinen. Tauti on siinä mielessä erittäin inhottava, sillä se voi olla täysin oireeton. Kun flunssassa sydämesi on muutenkin jo ylikuormittunut, niin silloin sydäntä ei kannata enempää rasittaa. Ihan selkeää, eikö vain? Joskus ennen vielä urheilin hieman kipeänä, kunnes nyt olen ymmärtänyt levätä flunssan pois ja ehkä kroppakin kertoo siitä, että pitäisi ottaa hieman rennommin ja rauhoittua. 

Täytyy sekin muistaa, että mikäli urheilet kipeänä, niin samalla flunssa pitkittyy ja pahennat sen oireita. Eihän sitä ketään halua, eihän? Olla pari viikkoa sängyn pohjalla tai enemmän, kun viikossa olisit jo taas täydessä iskussa. Ja hei, kehitystä haluavat eivät hyödy mitään siitä kun flunssaisena treenataan. Keho ei vaan yksinkertaisesti ota silloin treeniä vastaan ja silloin ei saa aikaan lihaksissa anabolista reaktiota eli lihakset eivät kasva tai vahvistu mikäli kipeänä kontataan sinne salille. 

Ja sekin on ihan hyvä muistaa, että kipeänä pitäisi siis syödä oman ruokavalionsa mukaan ja yhtä paljon. Uskomus on, että kun vaan lepään enkä harrasta liikuntaa, niin ei myöskään tarvitse syödä paljon. Kipeänä kehon aineenvaihdunta kuluttaa paljon enemmän kuin terveenä, joten muista syödä terveellistä ruokaa yhtä paljon kuin terveenäkin syöt. Syömällä hyvin myös nopeutat paranemistasi. 

No, olen nyt sitten vaan ollut ja tehnyt koulutöitä sekä kirjoitellut blogijuttuja. Eihän tämä nyt mitään kivaa ole, mutta kun on pakko pysähtyä niin otetaan siitä sitten kaikki irti. Tänään olin metsässä aamukävelyllä ja oli kiva vaan rauhassa kävellä, kun ei tarvinnut ajatella sitäkin treeninä, kävellä pikakävelyä ja varmistaa vielä sykemittarista, että kai sain hyvän aerobisen, haha! 

Eli hyvä muistisääntö on, että pidä treenit kevyenä vielä flunssan jälkeen niin monta päivää, kun itse flunssa tai jokin muu sairaus kesti. Näin säästyt flunssan ikäviltä jälkitaudeilta ja pääset paljon nopeammin kovempien treenien pariin ja hikoilemaan kunnolla. Sitä minä oikein jo kaipaan. Minulle siis vielä malttia ja ehkä sunnuntaina uskallan koittaa kuntosalilla jotain kevyttä kokovartalotreeniä 🙂

 

Toivottavasti olette pysyneet terveinä tai jos makaatte itse nyt sohvan pohjalla, niin ottakaa tästä pari vinkkiä talteen 🙂 Hyvää viikonloppua kaikille.

Essi

Essi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta