10 minuutin keskiviikko: superi kokovartalotreeni

No jopas on taas viikko vierähtänyt kovaa vauhtia, se on nimittäin taas 10 minuutin keskiviikon -juttusarjan paikka. Olin eilen FitFashionin kuvauksissa A-lehdillä ja ne olivat ihan ensimmäiset kuvaukset ikinä, iiik. Ainoa kenelle pystyn olemaan selkeästi oma itseni kameran edessä on poikaystäväni sekä Anna, jotka pääasiassa kuvani ottavat. Rentoudun vasta silloin, kun kuvia on ottamassa joku tuttu, sillä muuten hymyni on aika väkinäistä ja kuvat ei vaan millään tunnu onnistuvan. Miten voi huulet sekä leuka täristä jännityksestä kameran edessä? Onko siellä muita kameran edessä jännittäjiä? Nyt kuitenkin oli ihan älyttömän symppis valokuvaaja ja hän sai mut edes vähän rentoutumaan, joten toivottavasti onnistuneita kuvia löytyy edes muutama. Jes, mutta eiköhän mennä 10 minuutin keskiviikon, tai tällä kertaa pikemminkin 10 toiston -juttusarjan pariin.

Jaan teidän kanssa nyt hyvän 10 toiston pyramiditreenin, jota kesällä tuli tehtyä useasti juoksulenkin tai erilaisen intervallijuoksujen päälle, sillä tämä on nopea sekä voit tehdä tämän kotonakin, koska tässä ei laitteita tai muutakaan liikuntavälineitä tarvita. Tämä lihaskuntotreeni on sellainen, jossa varmasti syke nousee ja hiki tulee, mutta pääasia on, että saat kropan liikkeelle. Voit myös hyvin tehdä tämän treenin kevyen kuntosalitreenin jälkeen tai ihan vaan yksittäisenä treeninä ja antaa palaa kunnolla! 

Poikaystäväni joskus ehdotti tämän treenin tekemistä juoksulenkin jälkeen edelliskesänä ja muistan kuinka treenin jälkeen hikoilin ihan älyttömästi ja olin ihan loppu. Koska tykkäsin treenistä todella paljon, niin siitä saakka treeni on kulkenut matkassa mukana! Simppeli, mutta toimiva treeni. Muutan aina lihaskuntoliikkeitä sekä silloin tällöin toistomääriä oman fiiliksen mukaan, eli sen vuoksi treeni sopeutuu siis vallan mainiosti kaikille, vaikkapa jo juoksulenkin päälle. 

Tarkoitus on tehdä treenissä alla olevat viisi liikettä ensin kymmenen kertaa, sitten kaikki liikkeet taas yhdeksän kertaa, sitten kahdeksan, seitsemän, kuusi… ja ihan aina ykköseen asti, huh huh! Ja koska me mimmit ollaan niin supereita, niin voit haastaa itsesi ja aloittaa tämän 12 toistosta sekä tehdä kaksi tai kolmekin kierrosta, ihan täysin oman kuntotason mukaan. Itselleni riittää yksi kierros kevyenkin juoksulenkin jälkeen, heh.

Liikkeet ovat: 

Punnerrus

Askelkyykyt taakse

Jännehypyt

Sumokyykky

Vuorikiipeilijä

Muistakaa tehdä liikkeet ihan rauhassa ja maltilla. Tässä ei ole kiire, eikä tarvitse tehdä liikkeitä aikaa vastaan. Pääasia on, että keskityt liikkeiden tekoon ja pidät hauskaa!

Nappaa treeniin kaveri mukaan, kahdestaan tätä on hauska tehdä ja itse olen ainakin huomannut, miten sitä jaksaa antaa kaikkensa, kun toinen on vieressä tsemppaamassa!

 Hei, reippaita treenejä kaikille!

Essi

LUE MYÖS: SYÖN PÄTKÄPAASTON MUKAISESTI. MITÄ SE TARKOITTAA?

SEURAA JO MINUA:

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

Maanantain parhaat – mikä tekee mut nyt iloiseksi?

Jes hei, ihanaa maanantaita kaikille! Miten teillä on viikko lähtenyt käyntiin? Ajattelin, että viikon voisi aloittaa kevyesti maanantain kysymyksiä -postauksella. Yleensä maanantait eivät ole minun lempparipäiviä, mutta kannattaa aina pysyä positiivisena, niin maanantaista tulee varppina hyvä päivä. Tänään meinaan pääsen juoksemaan koiran kanssa, joka tuntuu aivan varmasti kivalta pitkästä aikaa ja huomenna on vapaapäivä, joten alkuviikko vaikuttaa tosi kivalta.

Mitä tein viikonloppuna?

Tämähän viikonloppu meni täysin rentoillessa, joka kyllä tuli täysin tarpeeseen. Nukuin paljon, kävin treenaamassa, rentouduin saunassa sekä nautiskelin hyvästä ruoasta ja seurasta. Voi vitsit, oli niin rentoa, että nyt jaksaa painaa töitä. Sunnuntaina oli tarkoitus tehdä ihan superkivan treenin blogipostaus, mutta kannettavani kävi niin hitaalla, että oli pakko sammuttaa koko kone. Yhden nettiselaimen avaus kesti niin kauan, että hermo meinasi mennä, heh. No tottakai olin unohtanut salasanat (ups!) ja kun pääsin vihdoin sisälle koneelle, niin oli kello jo lähemmäs puoli kymmentä ja nukkumatti kutsui. Ääh! Joskus se aika vaan menee ja suunnitelmat muuttuu.

Sunnuntaina kävimme myös brasilialaisen jujutsun SM-kisoissa Pasilassa, joita oli kyllä mielenkiintoista seurata ja jännnitin ihan hirveästi, kun kisaamassa oli tuttuja. Mitään hinkua kisaamisen suhteen ei ainakaan vielä tullut, sillä taso oli ihan mieletön, huh huh! Kävimme myös syömässä pizzat, jotka olivat sen verran rasvaiset, että olin kylläinen vielä nukkumaan mennessä. Tänään on myös maha kourinut niin paljon, että onneksi sitä ei tule pizzaa syötyä kovin usein.

Mitä havittelen tällä hetkellä? 

Siis olen saanut päähäni, että tarvitsen mustat vinyylihousut. Jes, kyllä vaan. Ne vaan jotenkin miellyttävät omaa silmääni ja google on käynyt kuumana, kun olen niitä etsinyt, heh. Myös uudet nahkahousut ovat ostoslistalla, sillä vanhat ja ihan parhaimmat tekonahkahousut ovat menossa rikki. Voi buu! Hyvistä housuista saa vinkata. Lisäksi olen pitkään kuolannut jo Niken Pro Hyperwarm -mallistoa ja näistä ihanan värisistä treenihousuista. Aah, ne on niin ihanat ja pitäisi olla lämpimät kylmällä säällä. Just passelit tällaiselle vilukissalle, joten ehkä pitää laittaa ostoskoriin, hihi!

Olen myös katsonut asuntoja, vaikka asunnon osto ei ole ihan ajankohtainen tällä hetkellä. Asuntojen katselu on vaan kivaa puuhaa, jota teen ympäri vuoden. Ja onhan niitä ihan hyvä selailla ja saada ajatusta siitä, mitä myynnissä oikein on sekä missä hintatasossa asuntojen hinnat tällä hetkellä liikkuu. 

 

Millä tuulella olen tänään ja millä fiiliksellä otan uuden viikon vastaan?

Olin aamulla ihan tosi väsynyt, mutta nousin sängystä ensimmäistä kertaa varmaan vuoteen heti herätyskellon soidessa, ja siis on vielä maanantai. Hyvä minä! Normaalisti torkutan ainakin 15 minuuttia joka arkiaamu ja se on kyllä yksi mun pahoista tavoista ehdottomasti. Pyrin nukkumaan yleensä noin kahdeksan tuntia yössä, mutta käytännössä se ei ihan aina arkisin onnistu melkein koskaan, sillä kirjoitan blogia sekä teen valmennustyöt iltaisin ja silloin illat voi venyä aika pitkään.

Uuden viikon aloituksesta fiilis on hyvä, sillä tällä viikolla on kivoja treenejä tiedossa, bloggaajien vaikuttajailta sekä FitFashionin kuvaukset. Jänniä juttuja on tällä viikolla tulossa ja sekin vielä, että saan viettää poikaystäväni kanssa aikaa keskiviikkoon asti. Normaalisti näemme vain viikonloppuisin etäsuhteen vuoksi, jonka takia tämä viikko tuntuu ihan luksukselta ♥ Onko joku muu etäsuhteessa ja mitkä fiiliksenne ovat siitä?

Mitä sarjoja seuraan tällä hetkellä telkkarista?

Ihan hirveästi ei tule telkkaria katsottua reaaliaikaisesti ja ei muutenkaan kovin paljon, mutta muun muassa Katsomon tai Ruutu.fi -palvelut ovat ihan ehdoton omassa arjessani. Yleltä tuleva Silta -sarja on niin mielettömän hyvä, että olen ihan koukussa. Katson tällä hetkellä kolmoskautta ja ilmeisesti neljännen pitäisi alkaa tammikuussa? Myös tällä hetkellä katson Arman ja Suomen rikosmysteereitä, jota suosittelen myös katsomaan. Olen niin utelias, että erilaisten rikosmysteerien selvittäminen on ihan älyttömän koukuttavaa katsoa. Nämä kaksi sarjaa katson joka viikko, mutta pääasiassa jos aikaa on, niin Netflix pauhaa taustalla. Aloitin kipeänä ollessa Breaking Bad -sarjan, jota on kehuttu niin paljon, että pakkohan se oli aloittaa. Vielä sarjassa ei ole tapahtunut mitään niin erikoista, mutta se kuulemma paranee. Onko totta?

Mitä shoppailin viimeksi?

Jos ruokaa ei lasketa mukaan, niin ostin Wilfan mehupuristimen, jota odotan kuin kuuta nousevaa. Tämä mehupuristin on ollut ostoslistalla jo liian kauan ja nyt flunssan jälkeen päätin (muistin) sen vihdoin ostaa. Nyt saan kotitekoista sitruuna-inkiväärimehua, joka kyllä vie kaikki flunssapöpöt pois. Jos teillä on joitain ihania itsetehdyn mehun reseptejä, niin jaa ihmeessä. Otan kaikki vinkit vastaan, sillä tällä viikolla mehupuristin tulee olemaan kovassa käytössä, heh. Miten treenaan tällä viikolla?

Tosiaan, tänään menen pitkästä aikaa juoksemaan ja teen jonkinlaisen intervalli/pyramidi -harjoitteen, sillä koen ne tosi kivana ja tehokkaana. Aamut alkaa parhaiten pienellä happihyppelyllä, joten ajattelin tehdä pitkän reippaan kävelylenkin aamulla. Yksin sitä harvemmin tulee lähdettyä ihan vain kävelemään, mutta kun on koira seurana, niin voisin kävellä vaikka kuinka pitkän lenkin. Kävely on vain jollain tavalla niin ihanan rentouttavaa ja samalla voi kerätä omia ajatuksia sekä silloin yleensä mieleeni putkahtelee kaikenlaisia ideoita blogiin liittyen. Tämän viikon saldo tulee olemaan lliikunnan osalta tehokas, sillä vihdoin on sellainen viikko, että ehdin kunnolla treenaamaan:

1 juoksulenkki

2 – 3 BJJ treeniä

2 kuntosalitreeniä

Mikä villitys on tällä hetkellä meneillään?

Olen sellainen, että voin syödä samaa ruokaa monta päivää putkeen, jos vaan ruoka on hyvää. Esimerkiksi tällä hetkellä villityksenä on luumu-rusinamehukeitto, joka on taivaallista puuron kanssa. Voisko tätä mehukeittoa olla myynnissä aina? Toisena hyvänä kakkosena tulee uuniporkkanat ja perunat, jossa on paljon grillimaustetta päällä. Voi nam! 

Taivaallisten uuniperunoiden ja porkkanoiden resepti: 

♦ Laita uuni 220 asteeseen, pese perunat ja leikkaa ne kuorineen lohkoiksi. Kuori porkkanat ja leikkaa porkkanat puoliksi, niin että ne saavat olla suht isoja. 

♦ Heitä porkkanat ja perunat uunipellille ja laita niihin hieman öljyä, suolaa sekä grillimaustetta. Pyöritä perunat ja porkkanat kunnolla seoksessa ja ripottele päälle vielä sormisuolaa. Suolaa saa olla kunnolla, mutta laita oman maun kuitenkin.

♦ Laita porkkanat ja perunat uuniin ja anna olla uunissa n. 35 minuuttia. 

Ja voila, valmis! Näin helppo resepti, mutta maku on taivaallinen ja tällä hetkellä mun ihan suurin lemppariruoka. Ketsuppi tietty kruunaa vielä päällä!

Kuvat ja editointi: Anna Nääppä

Hei, oikein paljon tsemppiä uuteen viikkoon! Ja pysy kuulolla, sillä tällä viikolla on tulossa kaksi hyvää treenivinkkiä blogiin! Wuhuu!

Essi

 

LUE MYÖS:

PERJANTAIN KYSYMYKSIÄ!

PAREMPAA OLOA -BLOGI: 

KUIVAN IHON PELASTAJAT

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN

10 minuutin keskiviikko: intervallijuoksut

Kuvat ja editointi: Anna Nääppä

Jes hei, taas on aika 10 minuutin keskiviikon -juttusarjalle. Tänä keskiviikkona haluan jakaa hyvän juoksutreenin, jossa pystyy hyvin haastamaan itsensä sekä tuo kivaa vaihtelua normaaliin tasasykkeiseen juoksulenkkiin. Itse tykkään tehdä erilaisia juoksutreenejä ulkona, sillä vauhtia voi helposti nopeuttaa vaan juoksemalla kovempaa, sen enempää miettimättä ja samalla saa nauttia ulkoilman raikkaudesta. Nyt vielä säät ovat ihan mielettömät juoksemiseen, joten kantsii mennä ehdottomasti ulos treenaamaan. Tämän treenin voi toki tehdä myös juoksumatolla ja on hyvä silloin kyllä, kun maassa on paljon lunta tai muuten vaan liukas keli.

On olemassa useita erilaisia juoksuharjoitteita, joita tykkään itse aina kokeilla ja suosikkini ovat ehdottomasti erilaiset intervallitreenit. Juoksutreeneissä apuna itselläni toimii sykemittari, sillä pystyn hyvin sykkeestäni katsomaan sen, että olenko harjoituksen aikana oikeilla jäljillä, eli juoksenko jopa mahdollisesti liian vauhdikkaasti tai liian hitaasti. En ihan hirveästi ole kuitenkaan mikään sykemittarihifistelijä, se on nyt tuossa ranteessa juostessa, josta helposti pystyy omaa juoksuvauhtia sekä sykettä seuraamaan ja ajastamaan intervalliosuuksia. Lenkin jälkeen sykemittarista on myös kiva aina katsoa juoksumatkan pituus sekä vauhdin keskiarvo ja samalla omaa kehittymistä on mahdollista seurata. Se vasta kivan fiiliksen tuo, kun näkee kehittyneensä.

Intervallijuoksut

Tarkoitus on alkuun lämmitellä kävellen tai kevyesti hölkäten lihakset, jotta kroppa on varmasti lämmin ja valmis ottamaan treenin vastaan. Älä lähde juoksemaan alkuun liian nopeasti, vaan anna rauhassa kropan heräillä. Muista myös lopussa jäähdytellä muutaman minuutin ajan kävellen ja tiputtamalla juoksuvauhtia niin alas, että sykkeet ovat kunnolla laskeneet.

Laita sykemittarin ajastimeen viiden ja kahden minuutin ajat. Tarkoitus on siis juosta kevyttä (n. 55-60 %:a maksimivauhdista) hölkkää viisi minuuttia ja kaksi minuuttia selkeästi vauhdikkaammin, noin 85-90 %:a maksimijuoksuvauhdista. Voit hyvin tehdä tämän intervalliosuuden kesken lenkin taikka lenkin loppupuolella tuomaan vähän tehoja muuten hieman rennompaan lenkkiin. 

Itse teen usein n. 35 – 45 minuutin lenkkejä, ihan riippuen siitä miten olen aiempien päivien aikana treenannut ja hyvän n. 35 minuutin treenin saa, kun teet 7 x 7 minuutin intervallitreenin.

Siinä se treeni! On siis yksinkertainen ja tehokas, ja jonka voi hyvin yhdistää omaan vähän kevyempään lenkkiin. Testatkaa ja kertokaa, että mitä mieltä olitte!

Minä täällä flunssaisena sängyssä toivoisin pääseväni juoksemaan, niin aurinkoinen päivä näyttää olevan. Mutta lisää auringonkukkauutetta ja lepoa vaan, niin eiköhän viikonloppuna olla taas ihan iskussa. 

Essi

 

LUE MYÖS: SUPERTEHOKAS ULKOTREENI

LUE EDELLINEN: VINKIT TALVIVARUSTEISIIN 

 

SEURAATHAN JO MINUA?

 INSTAGRAM // FACEBOOK // BLOGLOVIN